פולין הודיעה הלילה (שני) כי היא מבטלת ביקור של משלחת ישראלית רשמית בגלל שבכוונתה להעלות את סוגיית השבת הרכוש היהודי שנבזז בשואה, נושא שעל פי עמדת ורשה אינו עומד לדיון. "פולין החליטה לבטל את ביקורם של גורמים רשמיים ישראליים לאחר שהצד הישראלי עשה שינויים אחרונים בהרכב המשלחת והציע כי השיחות יתמקדו בעיקר בסוגיות הקשורות להשבת הרכוש", נמסר. המשלחת בראשותו של אבי כהן-סקאלי, מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי, הייתה אמורה להגיע לפולין היום.
ח"כ יאיר לפיד (כחול לבן) אמר הבוקר בגל"צ בתגובה להתפתחויות האחרונות: "החטא הקדמון הוא שכשהפולנים באו עם החוק, וממשלת ישראל ובראשה נתניהו הודיעה שהיא נכנסת איתם למשא ומתן. זה קלאסיקה של 'הרצחת וגם ירשת'. הכל מתחיל מזה שהם מרגישים שממשלת ישראל מתקפלת מולם פעם אחר פעם. על זכר הנספים אין שיקולים פוליטיים. אנחנו צריכים לעמוד מולם".

מאות תומכי ימין קיצוני צעדו במחאה ביום שבת נגד חוק אמריקאי חדש המאפשר השבת רכוש יהודי שנתפס במהלך מלחמת העולם השנייה בוורשה, בירת פולין. מחאה זו מגיעה במהלכה של מערכת בחירות במדינה המזרח אירופאית, שצפויה להכרעה בסוף החודש הקרוב (26 במאי). המפגינים נשאו שלטים עליהם סיסמאות כמו "לפולין אין כל מחויבות", ו"צבועי שואה" וצעדו ממשרדי ראש הממשלה עד לשגרירות ארצות הברית במרכז הבירה.

יהודים מורדים מהרכבת במחנה אושוויץ. צילום: באדיבות יד ושם
יהודים מורדים מהרכבת במחנה אושוויץ. צילום: באדיבות יד ושם

 

פולין הייתה אחד ממרכזי היהדות הגדולים ביותר בעולם עד לפני מלחמת העולם השנייה, עד תקופת השואה במהלכה רוב מחנות ההשמדה והריכוז הנאציים הוצבו בערבות המדינה. יהודים רבים וצאצאיהם מחו במשך שנים, מאז נפילת השלטון הקומוניסטי במדינה בשנת 1989 לקבלת פיצוי על הרכוש שנלקח מהם על ידי הרשויות הפולניות באותה התקופה, אך נענו בשלילה בשל חוסר יכולת פיננסית וניהולית של הממשל לטפל בנושא.

"אנחנו אלה שספגנו נזק"

כזכור, המפלגה הלאומית בפולין, ה-PIS, טענה כי בנושא הזה, פולין כמדינה היא אחת הקורבנות של המלחמה, ועל כן היא לא צריכה להיות מוגבלת בהתחייבויות כספיות לקורבנות אחרים. ראש הממשלה הפולני, מתיאוש מורביצקי חזר על המסר בעצרת בחירות בצפון המדינה ביום שבת, כך דווח על ידי סוכנות הידיעות הפולנית PAP. "לא נאפשר פיצויים על נזק לאף אחד, מכיוון שאנחנו אלה שספגנו נזק", אמר מורביצקי.
הארגון לצדק עם ניצולים לא מפוצים (JUST) דרש ממשרד החוץ האמריקאי לספק דוח לקונגרס על ההתקדמות בעניינן של עשרות מדינות שחתמו על עצומה ב-2009 המחייבת אותן להחזיר נכסים וחפצים שנתפסו במהלך מלחמת העולם הראשונה והשנייה. הצהרה נוספת הנקראת "הצהרת טרזין" כוללת התניה להעברת רכוש יהודי ללא יורש לניצולי השואה הזקוקים לעזרה כלכלית או על מנת לסייע בתקצוב החינוך בנושא השואה ולקחיה.
"אין אף חוק בעולם שמטיל סנקציות על השבת רכוש ללא יורש והאמריקאים רוצים לחייב אותנו לשלם את הפיצויים האלו. זה פשוט לא לגיטימי", כך אמר אז אדם יורשז'ק, נהג העובד בדרום פולין. בתוך כך, תומכי הימין הקיצוני בפולין אומרים כי החוק המדובר יכול להוביל לארגונים יהודיים לדרוש כספי פיצויים בסך כ-300 מיליארדי דולרים מממשלת פולין.