שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, קוראת היום (שני) להימנע מהסלמה בכל הנוגע לאיראן, זאת בעקבות ההודעה של טהרן על נסיגה מחלק מהסכם הגרעין. מוגריני תדון בשאלה איך להמשיך ליישם באופן מלא את ההסכם. 
 
"נמשיך לתמוך בהסכם ככל שנוכל בכל הכלים שברשותנו וביכולת הפוליטית שלנו", אמר מוגריני לעיתונאים לפני פגישתה לפני פגישתה עם שרי החוץ של בריטניה, צרפת וגרמניה.

בתוך כך, שר האנרגיה של סעודיה, חאליד אל פתיח, אמר מוקדם יותר כי שתיים מתוך ארבע הספינות שהותקפו אמש ליד חופי פוג'יירה שבאיחוד האמירויות היו בבעלות מדינתו והם היו מכליות נפט. עוד ציין אל פתיח כי התקיפה גרמה ל"נזק משמעותי" למכליות, וכי אין נפגעים ולא חלה דליפה באחת מהן. אחת מהמכליות הייתה אמורה להעמיס נפט בסעודיה ולהוביל אותו לארה"ב. 
 
דובר משרד החוץ של איראן כינה את ההתקפות "מדאיגות ונוראיות", וקרא לחקירתן. הדובר, עבאס מוסאווי, אמר לסוכנות הידיעות האיראנית איסנ"א כי "לתקריות כאלה יש השפעה שלילית על ביטחון התחבורה הימית" וקרא למדינות האזור להיות "ערניות נגד מזימות של סוכנים זרים לערער את היציבות".

כזכור, החלטת ארה"ב לתגבר כוחות באזור המפרץ הפרסי, נוכח הודעת איראן על פתיחתו של הסכם הגרעין, הסלימה באופן משמעותי את היחסים העוינים בין שתי המדינות וקירבה אותן לעימות ישיר. בהתייחס לכך אמר אמירלי חאג'יזאדה, מפקד המרחב האווירי של משמרות המהפכה האיראניים, כי "נושאת מטוסים שיש בה לפחות 40 עד 50 מטוסים ו־6,000 כוחות שנאספו בה, הייתה איום רציני בעבר. אבל עכשיו האיומים הפכו להזדמנות. אם האמריקאים יתקפו, אנחנו נחבוט בראשם".
 
גם מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, התייחס בישיבה בפרלמנט בטהרן לצעדים האמריקאיים ואמר כי ארה"ב החלה במלחמה פסיכולוגית במזרח התיכון. דובר הפרלמנט מסר כי בישיבה אמר סלאמי כי הנוכחות של כוחות אמריקאיים באזור היא עניין שבשגרה. "ארצות הברית אינה מסוגלת לנהל מלחמה עם איראן", צוטט סלאמי. "שליחת נושאת המטוסים לאזור מהווה לוחמה פסיכולוגית". הוא אף איים על המעצמה העולמית ואמר כי "אם ארה"ב תבצע מהלך - נפגע להם בראש".
 
מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, הבהיר כי פריסת הכוחות באזור המפרץ נועדה לספק לנשיא דונלד טראמפ יכולת תגובה אם איראן "תקבל החלטה גרועה", כהגדרתו, ותפעל נגד אינטרסים אמריקאיים באזור, אולם שב על עמדת הממשל בדבר נכונותו להידברות עם טהרן. בראיון לערוץ CNBC בשבת בלילה אמר פומפאו כי הממשל זיהה "איומים גוברים" מצד איראן ועל כן הנשיא טראמפ החליט על הפריסה המתוגברת בימים האחרונים, אשר כוללת משלוח של נושאת מטוסים, מפציצים גרעיניים וסוללות טילי פטריוט.
 

"עשינו את כל הדברים הנכונים כדי להגביר את המוכנות הביטחונית שלנו כמיטב יכולתנו", ציין פומפאו. "אבל אנחנו גם רוצים להבטיח שיש לנו כוחות הרתעה במקום, ובמקרה שאיראן תפעל נגד אינטרסים אמריקאיים - בין שזה בעיראק, ובין שזה באפגניסטן או בתימן ובכל מקום במזרח התיכון - אנחנו מוכנים להגיב כראוי; בין שמדובר בכוח איראני בפועל ובין בישות שנשלטת על ידי האיראנים. אנחנו נדרוש מחיר מהגורם האחראי, והתגובה שלנו תהיה נאותה". עם זאת, הוא לא פירט כיצד בכוונת הממשל להגיב.
 
מזכיר המדינה הדגיש כי הסנקציות הכבדות שארה"ב הטילה על איראן כוונו רק נגד השלטון בטהרן, שלטענתו "מבזבז כספים בוונצואלה בעוד שבני עמו סובלים". "זו לא מנהיגות שמשקפת את מה שהעם האיראני רוצה. המטרה שלנו אינה מלחמה", הבהיר פומפאו, "אלא שינוי בהתנהגות של ההנהגה האיראנית".