סגן אלוף (מיל') מיקי סגל, לשעבר ראש ענף איראן בחטיבת המחקר של אמ"ן, העריך הבוקר (שני) ב-103FM שהמצב במפרץ הפרסי הולך לקראת "מסלול התנגשות". סגל, חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, התייחס בתוכניתה של אילה חסון לתקרית בה נפגעו מכליות נפט סעודיות באירוע ליד חופי איחוד האמירויות.

"בינתיים האיראנים פרסמו את שמות כל האוניות שכנראה נפגעו במעשה החבלה, כפי שהוגדר. סוכנות הידיעות האיראנית פרסמה את השמות ללא נטילת אחריות אלא רק עם אמירה שהדברים הללו מוכרים לה. למעשה יש כאן הסלמה גדולה מאוד בתוך שלל ההסלמות שחווינו בזמן האחרון", אמר הבכיר לשעבר באמ"ן.

הם יעזו להחריף את המהלך הצבאי מול ארה"ב?
"מהלך צבאי ישיר הוא מאוד בעייתי עבורם כי זה באמת לא כוחות. לאיראנים יש שלל אמצעים א-סימטריים רבים להתמודד עם האמריקאים. כבר שנים שהאיראנים מתכוננים למערכה שכזו מול ארצות הברית. נחיל ספינות מרוץ, חלקן מאוישות וחלקן לא, יכול לגרום לנזק רב".

להערכתך לאן זה הולך?
"יש כאן מסלול התנגשות ברור בין איראן לארצות הברית. רוחאני אמר רק שלשום שמה שארצות הברית עושה זה מלחמה מאוד חזקה נגד איראן וחונקת אותה. הדבר הזה רק מחזק את משמרות המהפכה. מסכנים האזרחים האיראנים, מצבם לא טוב. חשוב לציין שזו הפעם הראשונה שאיראן נתקלת במעצמה שמבקשת ממנה מחיר על כל שעשתה בעבר. בתקופת אובמה ויתרו לה רבות, זו פעם ראשונה שהיא ניצבת מול ממשלה שלא מוותרת לה ונראה שזה הולך למסלול התנגשות".

שר האנרגיה של סעודיה, חאליד אל פתיח, אמר היום כי שתיים מתוך ארבע הספינות שהותקפו אמש ליד איחוד האמירויות היו בבעלות מדינתו והן היו מכליות נפט. עוד ציין אל פתיח כי התקיפה גרמה ל"נזק משמעותי" למכליות, וכי אין נפגעים ולא חלה דליפה באחת מהן. אחת מהמכליות הייתה אמורה להעמיס נפט בסעודיה ולהוביל אותו לארה"ב. 

בתוך כך, דובר משרד החוץ של איראן כינה את ההתקפות על ספינות ליד חופי פוג'יירה שבאיחוד האמירויות "מדאיגות ונוראיות", וקרא לחקירתן. הדובר, עבאס מוסאווי, אמר לסוכנות הידיעות האיראנית איסנ"א כי "לתקריות כאלה יש השפעה שלילית על ביטחון התחבורה הימית" וקרא למדינות האזור להיות "ערניות נגד מזימות של סוכנים זרים לערער את היציבות".

נושאת מטוסים אמריקאית בדרכה למפרץ הפרסי. צילום: רויטרס
נושאת מטוסים אמריקאית בדרכה למפרץ הפרסי. צילום: רויטרס

כזכור, משרד החוץ של איחוד האמירויות גינה את הפגיעה בארבע ספינות מסחריות על גבול המים הטריטוריאליים וכינה זאת "התפתחות מסוכנת". על פי ההודעה ארבע ספינות מסחריות בבעלויות זרות, נפגעו הבוקר בסמוך למים הטריטוריאליים של האמירויות, סמוך לחוף המזרחי שליד נסיכות פוג'יירה. הפגיעה בספינות אירעה במים הכלכליים של האמירויות.

בהודעה של משרד החוץ לא נמסר מי סיכן את האניות, אך נאמר כי "סיכון אניות המסחר והצוותים שלהן מהווה התפתחות מסוכנת. על הקהילה הבינלאומית לעשות הכל על מנת לשמור על תנועת האניות בים, ולמנוע את האיום על הביטחון והשלום הבינלאומיים". לא היו נפגעים או נזק בתקרית. איחוד האמירויות שוכנת סמוך למפרץ הפרסי, שם הגבירה ארה"ב את נוכחותה הצבאית בעקבות מידע מודיעיני על כוונת איראן לפגוע בכוחותיה באזור.