ארצות הברית לא הציעה הצעה רשמית לפגישה בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשולי כנס ה- G20 שיתקיים ביפן בחודש הבא, כך מסר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב היום (שלישי). הודעת הקרמלין למעשה סותרת את הודעתו של טראמפ מאתמול, בה אמר כי הוא יפגוש את פוטין ואת נשיא סין שי ג'ינפינג בכנס כאמור.



פסקוב אמר לכתבים בשיחת ועידה, כי הצהרות כאלה ניתנו בעבר, אך לא נקבעה כל פגישה באופן רשמי. הוא ציין כי המפגש האחרון בין פוטין לטראמפ בוטל ביוזמת וושינגטון.



כזכור, דוברות הבית הלבן מסרה כי בתחילת החודש שוחחו טראמפ ופוטין במשך יותר משעה בטלפון. השניים דנו באפשרות של חתימה על הסכם גרעין חדש, על פירוקה של קוריאה הצפונית מנשק גרעיני, על יחסי רוסיה-אוקראינה ועל המשבר הפוליטי בוונצואלה.



טראמפ התייחס לשיחתו עם פוטין ואמר כי המדינות דנות על הסכם גרעין חדש, במסגרתו "אנחנו מייצרים פחות והם מייצרים פחות, ואפילו איך נוכל להיפטר מכוח האש העצום שיש לנו כרגע". לדבריו, "דיברנו על אפשרות של עסקה משולשת עם סין, במקום עסקה דו-כיוונית בינינו. דיברתי עם הסינים, הם היו מאוד רוצים להיות חלק מהעסקה". עוד אמר, כי פוטין לא מתכוון להתערב בוונצואלה, "אך היה רוצה שיקרה שם משהו חיובי".



עוד לפני כן, צייץ טראמפ בטוויטר כי "הייתה שיחה ארוכה וטובה מאוד עם הנשיא פוטין", והוסיף כי דן עם פוטין גם על חקירת ההתערבות הרוסית בבחירות 2016 בארה"ב. דוברת הבית הלבן, שרה סנדרס, אמרה לכתבה כי השניים דנו על אפשרות של הסכם גרעיני רב-צדדי חדש בין ארה"ב, רוסיה וסין, או הרחבה של הסכם הגרעין האסטרטגי הנוכחי בין רוסיה לארה"ב. לדבריה, "באופן כללי, הייתה שיחה חיובית".



שני המנהיגים, אשר שוחחו בפעם האחרונה בצורה רשמית בפסגה בואנוס איירס ב-1 לדצמבר, שוחחו כאמור גם על חקירתו של רוברט מולר - שקבע כי אין הוכחות לקשר בין הקמפיין של הנשיא טראמפ לגורמים הרוסים שהתערבו בבחירות באמריקה. לדברי סנדרס, "השניים דיברו בעיקר על כך שלא הייתה שום קנוניה, מה שאני בטוחה ששני המנהיגים ידעו עוד לפני שהשיחה התקיימה".



סנדרס הוסיפה כי טראמפ אמר לפוטין שארה"ב "עומדת לצד העם בוונצואלה", והדגיש כי הוא מעוניין להעביר סיוע הומניטרי למדינה. כזכור, בעוד ארה"ב מצדדת במנהיג האופוזיציה במדינה, חואן גואידו, הרוסים דווקא מצדדים בנשיא ניקולס מדורו - ועל פי דיווחים שונים אף שלחו סיוע צבאי למדינה.



על פי הקרמלין, פוטין אמר לטראמפ כי כל התערבות חיצונית בעסקי הפנים של ונצואלה מערערת את הסיכויים להביא קץ למשבר. הקרמלין אישר כי שני המנהיגים דיברו, והדגישו כי יוזם השיחה היה טראמפ. עוד נמסר, כי שני המנהיגים הסכימו לשמור על קשרים ברמות שונות, והביעו שביעות רצון מהאופי "העסקי והבונה" של השיחה.