סעודיה מאשרת כי שני מתקני נפט נפגעו במתקפה של מל"טים ממולכדים שבוצעה מוקדם יותר הבוקר. מוקדם יותר טענו המורדים החות'ים בתימן, ארגון טרור שיעי המזוהה עם איראן, כי הם ביצעו את המתקפה. שר האנרגיה הסעודי, פתיח אל חאליד, אמר כי שתי תחנות שאיבת נפט נפגעו על ידי רחפני נפץ וציין כי מדובר ב"אקט של טרור". בתגובה, הפציצה סעודיה בסיס של המורדים החות'ים בתימן. 



מתקפת החות'ים. צילום: רשתות ערביות
באיראן סיפקו מוקדם יותר תגובה מקורית להאשמות נגדה בגין פגיעה במכליות נפט, סמוך לחופי איחוד האמירויות. דובר הפרלמנט האיראני, בהרוז נמאטי, הסביר כי המתקפה המדוברת היא תוצאה של "תעלול ישראלי". פקיד אמריקאי אנונימי אמר אתמול כי "לפי ההערכה הראשונית, איראן או קבוצות הנתמכות על ידי איראן יצרו ארבעה חורים במיכליות שחנו במפרץ עומאן". אל פתיח אמר אתמול כי שתיים מתוך ארבע הספינות שהותקפו שלשום ליד איחוד האמירויות היו בבעלות מדינתו, וכי הן היו מכליות נפט. עוד ציין אל פתיח כי התקיפה גרמה ל"נזק משמעותי" למכליות, וכי אין נפגעים ולא חלה דליפה באחת מהן. אחת מהמכליות הייתה אמורה להעמיס נפט בסעודיה ולהוביל אותו לארה"ב. דובר משרד החוץ של איראן כינה לפני יממה את ההתקפות על הספינות ליד חופי פוג'יירה שבאיחוד האמירויות "מדאיגות ונוראיות", וקרא לחקירתן. הדובר, עבאס מוסאווי, אמר לסוכנות הידיעות האיראנית איסנ"א כי "לתקריות כאלה יש השפעה שלילית על ביטחון התחבורה הימית", וקרא למדינות האזור להיות "ערניות נגד מזימות של סוכנים זרים לערער את היציבות".

על פי דיווח שפורסם הלילה בניו יורק טיימס, טראמפ נפגש עם בכירים במועצה לביטחון לאומי וממלא מקום שר ההגנה האמריקאי, פטריק שנהאן, והציג לנוכחים תוכניות עדכניות למקרה של התדרדרות נוספת במצב במזרח התיכון. בתוכניות הועלתה אפשרות של שליחת עד 120 אלף חיילים אמריקאים לאזור.
 
עוד על פי הפרסום, את הפגישה יזם היועץ האמריקאי לביטחון לאומי ג'ון בולטון, והתוכניות התייחסו לאפשרות של תקיפה איראנית נגד כוחות אמריקאים, או קידום פרוייקט הגרעין בטהרן. עם זאת, ולמרות האפשרות לתגבור כוחות מאסיבי באזור, הרעיון לפלישה צבאית לאיראן לא נידון, ועל פי הערכות הוא יצריך כוחות רבים מהרבה מהמוצעים בתוכניות שהוצגו.

בעקבות המתיחות בין איראן לארה”ב הביע אתמול שר החוץ הבריטי ג’רמי האנט חשש מפני עימות צבאי שיתלקח באופן בלתי מתוכנן. “אנחנו מודאגים מאוד מהסיכון לעימות שיתרחש בשל תאונה עם הסלמה בלתי מכוונת”, אמר האנט בבריסל, שם השתתף במפגש עם עמיתיו מגרמניה ומצרפת ועם שרת החוץ של האיחוד פדריקה מוגריני. הוא קרא “לתקופה של רגיעה שבה כל הצדדים יבינו מה הצד השני חושב”. 
 
אמש היו אמורים שרי החוץ להיפגש גם עם מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו, שהגיע לבריסל לשיחות דחופות בנושא איראן. זאת, כשבוע לאחר שטהרן איימה לפרוש מיישום חלק מסעיפיו של הסכם הגרעין עם המעצמות. בשל כך ביטל פומפאו את נסיעתו למוסקבה. אולם היום הוא ייסע לרוסיה וייפגש עם הנשיא ולדימיר פוטין ועם שר החוץ סרגיי לברוב בעיר סוצ’י. מוגריני הבהירה אתמול כי “האיחוד האירופי ימשיך לתמוך בהסכם הגרעין, ככל שאנחנו יכולים, עם כל הכלים שברשותנו ועם כל הרצון הפוליטי שלנו”. שר החוץ הגרמני הייקו מאאס הוסיף: “כולנו מסכימים שההסכם הכרחי עבור הביטחון שלנו. אף אחד לא רוצה שאיראן תחזיק בנשק גרעיני”.