ברקע המשבר בין ישראל לפולין על החזרת הרכוש היהודי מתקופת מלחמת העולם השנייה, ולצד התקרית בה הותקף השגריר הפולני בישראל, ראש הממשלה מטאוש מורבייצקי סיפק עוד התבטאות מעוררת מחלוקת ביום שישי האחרון, הפעם במהלך עצרת בחירות במדינה. בדברים שאמר נגד החזרת הרכוש היהודי שנבזז על ידי פולנים, אמר מורבייצקי כי "אם זה איי פעם יקרה, זה יהיה בניגוד לכללי המשפט הבינלאומי, אבל גם ניצחון של היטלר לאחר מותו". 

לטענתו, הפולנים סבלו מהכיבוש הנאצי במהלך מלחמת העולם השנייה, ועשרות אלפים מהם נרצחו על ידי החיילים הכובשים. "אם מישהו רוצה שפולין תשלם על הנזק שנגרם, אנחנו מודיעים - לא נסכים לכך". על פי הדיווחים בכלי התקשורת במדינה, הקהל הגיב במחיאות כפיים סוערות ותשואות.
"לא נאפשר זאת לעולם", סיכם ראש הממשלה הפולני את דבריו. כזכור, מים רבים עברו בנהר מאז הגיעו רה"מ בנימין נתניהו ומורבייצקי להסכם בעקבות החוק הפולני, שקבע כי הפולנים לא היו אשמים בזוועות השואה - על אף עדויות הניצולים שטענו כי שיתפו פעולה עם הנאצים. 


נתניהו לצד מורבייצקי. משבר ביחסים עם פולין. צילום: רויטרס

 
לאחר מספר תקריות דיפלומטיות, המתח בין ישראל לפולין צף ועלה בשבוע שעבר פעם נוספת לאחר שפעילי ימין קיצוני מחו נגד חוק המחייב להשיב רכוש יהודי שנבזז במהלך מלחמת העולם השנייה. בהפגנה, שהתקיימה על רקע הבחירות שצפויות להתקיים ב-26 למאי במדינה, נשאו המפגינים שלטים עליהם סיסמאות כמו "לפולין אין כל מחוייבות", ו-"צבועי שואה" וצעדו ממשרדי ראש הממשלה עד לשגרירות ארצות הברית במרכז הבירה.
יומיים לאחר מכן, ביטלה פולין ביקור של משלחת ישראלית עקב כוונתה להעלות את סוגיית השבת הרכוש היהודי, נושא שעל פי ורשה אינו עומד לדיון. "פולין החליטה לבטל את ביקורם של גורמים רשמיים ישראליים לאחר שהצד הישראלי עשה שינויים אחרונים בהרכב המשלחת והציע כי השיחות יתמקדו בעיקר בסוגיות הקשורות להשבת הרכוש", נמסר.
לקראת סוף השבוע שעבר, ובצל המתיחות בין המדינות, הותקף שגריר פולין בישראל מארק מגירובסקי, סמוך למבנה השגרירות הפולנית בתל אביב, על ידי תושב הרצליה, בעל אזרחות פולנית בן 65, בן למשפחה ניצולת שואה. על פי כתב האישום שהוגש נגדו, הוא דפק על רכבו של השגריר הפולני וירק עליו פעמיים.