הבחירות לפרלמנט האירופי הסתיימו וכעת ממתינים מיליוני תושבי היבשת לתוצאות האמת לאחר שבמהלך יום הבחירות נרשמה ההשתתפות הגובה ביותר בבחירות במשך 25 שנים. על פי המדגמים הראשונים הימין הקיצוני הנלחם בהגירה ליבשת זכה להצלחה אך גם המפלגות הירוקות זכו להישגים. בחמש השנים מאז ההצבעה הקודמת לפרלמנט התמודדה אירופה עם משבר פליטים, התקפות טרור, משבר פיננסי עולמי וכמובן הברקזיט - החלטת בריטניה לפרוש מהאיחוד האירופי.



אזרחים מ-28 מדינות שונות הצביעו על נציגיהם ב-751 מקומות שישנם בפרלמנט האירופי. על פי הסקרים בגרמניה הירוקים קיבלו דחיפה משמעותית מהמצביעים בעוד מפלגת הימין הקיצוני אלטרנטיבה לאירופה השיגה תוצאות פחות טובות מאלו שהשיגה לפני שנתיים בבחירות הלאומיות. מפלגתה של הקנצלרית אנגלה מרקל קיבלה 29% והיא עדיין הגדולה ביותר, אך מדובר במספר נמוך מזה בו זכתה בבחירות הקודמות. 



באוסטריה מפלגת הימין הקיצוני ספגה מפלה לאחר השערורייה שאירעה ברגע האחרון עם מנהיג המפלגה וסגן ראש הממשלה, היינץ-כריסטיאן שטראכה, שנאלץ להתפטר מתפקידו לאחר שהוקלט ב"שיחת שוחד". למרות השערורייה מפלגת הימין-מרכז של הקנצלר האוסטרי סבסטיאן קורץ, ששטראכה היה שותפו המרכזי לשלטון, לא ניזוקה. בצרפת מפלגת הימין הקיצוני של לה פן מובילה את הסקרים, מה שמהווה מכה לנשיא עמנואל מקרון, שהפך את ההצבעה למשאל עם על שלטונו.



מארין לה פן. קרדיט: AFP



באיטליה מפלגת הימין הקיצוני של מתיאו סלוויני, ה"לגה" זוכה להישג עם כ-30% מהקולות, כאשר גם מפלגת חמש הכוכבים המשתייכת אף היא לימין הקיצוני משיגה כ-20% מהקולות. ביוון ראש הממשלה אלכסיס ציפרס קרא להליכה לבחירות ביוון בעקבות המפלגה שספג בבחירות לפרלמנט ואלו צפויות להתקיים בסוף יוני או תחילת יולי. בהונגריה מפלגתו של ראש הממשלה, ויקטור אורבן, זכתה ב-52% מקולות המצביעים.



בספרד הסוציאליסטים צפויים לזכות ב-20 מושבים, אך מה שיותר מעניינת היא העובדה ששניים ממנהיגי העצמאות הקטלאנית נבחרו אף הם לפרלמנט. מדובר בנשיא קטלוניה לשעבר קרלס פויגדונט, המתגורר בבלגיה כפליט נמלט מבית המשפט הספרדי, וסגנו לשעבר, אוריול ג'ונקורס שהתמודדו במפלגות שונות.



בבריטניה, הממתינה לראות מי יחליף את תרזה מיי בראשות הממשלה, ניתן אולי סימן לבאות כאשר מפלגת הברקזיט של נייג'ל פרג', התומכת במהלך של עזיבת האיחוד האירופי, זכתה ברוב הקולות על חשבון התומכים בהישארות. השמרנים של מיי קיבלו רק מחצית מהקולות לעומת הבחירות הקודמות עם כ-12% לעומת 24% בבחירות הקודמות. הסיעות הגדולות בפרלמנט האירופי, מפלגת העם האירופית והברית הסוציאל דמוקרטית, איבדו 44 מושבים כל אחד וספגו מכה קשה.