רוסיה ביצעה ניסויים גרעיניים סודיים בעצימות נמוכה על מנת לשדרג את הארסנל הגרעיני שלה בניגוד לאמנה הבינלאומית, כך אמר היום (רביעי) בכיר במודיעין האמריקאי. הערכת המודיעין האמריקאית מסמלת את הפעם הראשונה שבה ארצות הברית קבעה כי רוסיה הפרה את מחויבויותיה באמנה האוסרת על ניסויים גרעיניים.

"ארצות הברית מאמינה כי רוסיה ככל הנראה לא מקיימת את התחייבויותיה לאמנה האוסרת על ניסויים גרעיניים באופן שנענה לסטנדרט של "אפס תשואה"", אמר ראש סוכנות הביון ההגנתי (DIA), גנרל רוברט אשלי, בפורום על בקרת נשק במכון הדסון בוושינגטון.  
   

כזכור, נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שיגר בחודש פברואר מסר חריף לעבר הבית הלבן, כאשר איים לפעול נגד ארצות הברית אם זו תציב טילים על אדמת אירופה. "רוסיה תגיב לכל פריסה של טילים לטווח בינוני, המסוגלים לשאת ראש קרב גרעיני, על אדמת אירופה ותהפוך למטרה לא רק במדינות שבשטחן הוצבו הטילים, אלא גם את ארצות הברית עצמה", אמר אז פוטין.


 ולדימיר פוטין במהלך ניסוי טילים. צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין במהלך ניסוי טילים. צילום: רויטרס


המנהיג הרוסי, שאמר את הדברים במסגרת נאומו השנתי בפרלמנט הרוסי, ציין גם כי מדינתו לא מעוניינת בעימות ולא תעשה את הצעד הראשון ותפרוס מערכות טילים בתגובה לנסיגת ממשל טראמפ מהאמנה להגבלת טילים גרעיניים לטווח בינוני (INF). עם זאת, הוא הדגיש כי תגובת רוסיה על כל פריסת טילים אמריקאית תהיה נחושה, ואמר כי קובעי המדיניות האמריקאים צריכים לחשב את הסיכונים לפני נקיטת צעדים בנושא. 
מוקדם יותר באותו חודש אמר נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כי הוא רוצה לקיים שיחות על אמנת בקרת נשק גרעיני חדשה עם רוסיה, לאחר שממשלו הודיע כי הוא מתכוון לפרוש ממנה תוך שישה חודשים. "אני מקווה שנוכל להכניס את כולם לחדר גדול ויפה לעשות אמנה חדשה שתהיה הרבה יותר טובה. אני בהחלט רוצה לראות את זה קורה", טראמפ אמר אז לכתבים בבית הלבן.