סיפורה המרגש של משפחת לוסטמן: עו"ד ג'רמי לוסטמן, איש עסקים עסוק העומד בראש שלוחת פירמת עורכי הדין הגלובלית DLA PIPER בישראל, רגיל לדלג בין טיסות עסקים סביב העולם. למרות הניסיון והוותק שצבר בנסיעותיו הרבות, הנסיעה עם משפחתו לאוגנדה לאחרונה הפכה עבורו לחוויה מיוחדת ומלאת סיפוק אישי ומשפחתי. לא בגלל המראות העוצמתיים של הגורילות במדינה, אלא בשל פעילות התנדבותית ייחודית ששינתה את חייהם של אלפי תושבים בכפר נידח.
 
זה לא היה ביקורה הראשון של משפחת לוסטמן באוגנדה. היא ביקרה שם לפני כעשרה חודשים, בחודש אוגוסט, כאשר הבן, רענן לוסטמן, מימן באמצעות כספי מתנות בר המצווה שקיבל את פרויקט החשמל של הכפר בוומבה (Buwumba). לוסטמן הצעיר החליט לבקש מהחוגגים באירוע שלו לתרום עבור הקמת רשת חשמל בכפר הנידח באוגנדה במקום להעניק לו מתנה. היעד שלו היה לגייס כ־18 אלף דולר עבור המטרה, ולבסוף גייס לוסטמן הצעיר 24 אלף דולר. סכום מכובד זה עזר להביא טכנולוגיית חשמל ישראלית לאחד הכפרים, שעד כה היה מנותק מחשמל.
 
כאמור, לאחרונה הגיעה משפחת לוסטמן לכפר, ובסיועם של בני משפחה וחברים קרובים, הביאה עמה את הטכנולוגיה הישראלית לייצור מקורות מים טריים ונקיים, אשר ישרתו את עשרת אלפים התושבים. עד בואה של טכנולוגיה זו, נדרשו תושבי המקום ללכת ברגל מרחקים רבים בחיפוש אחר מים ונאלצו, פעמים רבות, לשתות מי ביצות עכורים ומזוהמים. כעת יכולים בפעם הראשונה המקומיים לגדל יבול חקלאי באופן עצמאי ולהשקותו במים נקיים.

משפחת לוסטמן בבוומבה, אוגנדה. צילום: יח"צ

 

משפחת לוסטמן הגיעה לכפר עם עמותת Innovation: Africa, שמטרתה להביא את הטכנולוגיה הישראלית בתחומי החקלאות, המים והעזרים הסולריים ליבשת אפריקה. למסע יוצא הדופן הצטרפו אנדרה מקדנול מהעמותה האמריקאית It’s From the Sole, המעניקה הלבשה ומסייעת בשיפוץ מבנים ברחבי העולם, ומשפחת קליין.
 
לוסטמן סיפר מאוחר יותר על קבלת הפנים שלה זכה עם רעייתו וילדיו בכפר בוומבה: "קשה לתאר במילים את תחושת ההכלה וקבלת הפנים החמה שלה זכינו. אלפי אנשים שרים, רוקדים ואוחזים בשלטי 'ברוכים הבאים'. השמחה ההדדית על כך שהבאנו את הפתרון למים נקיים וזמינים לתושבים גרמה לכולנו לרקוד בלי סוף ולהניף את דגלי ישראל בגאווה גדולה".
 
לאחר שהובילה את התקנת הטכנולוגיה החדשה במקום, משפחת לוסטמן יזמה פרויקט קטן משל עצמה  - נטיעת שתילים וזריעת זרעים שהושקו במים הנקיים. יוזמת המשפחה, בשיתוף הקהילה המקומית, יצאה אל הפועל בסיועם של לא פחות מ־61 תורמים שגייסו כ־6,000 דולר עבור "קמפיין הזרעים של בוומבה". מאוחר יותר, לאחר שיצרו מקורות מים זמינים וראויים לשתייה, ומשהשלימו את נטיעת השתילים, פתחו התורמים הנדיבים בכפר גם חנות לנעליים שנמסרו חינם. 
 
עמותת It’s From the Sole חילקה יותר מ־200 זוגות נעליים חדשות לתושבים, שעד כה נאלצו להתהלך יחפים. במסגרת מסעם יוצא הדופן במקום, ביקרה משפחת לוסטמן בבית הספר היסודי "תיקון עולם", המאגד תחת קורת גג אחת יותר מ־400 תלמידים יהודים, נוצרים ומוסלמים. כולם שרו יחד את ההמנון האוגנדי הלאומי ומיד לאחר מכן את התקווה.