נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הציע לבריטניה הסכם סחר משמעותי לאחר יציאתה מהאיחוד האירופי, ביומו השני של ביקורו בממלכה. לאחר שהתארח אתמול לסעודה רשמית על ידי המלכה אליזבת, טראמפ התקבל היום (שלישי) יחד עם רעייתו מלניה על ידי ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי ובעלה פיליפ במעונה הרשמי ברחוב דאונינג 10 בלונדון.

במסיבת עיתונאים עם מיי, טראמפ אמר כי סירב להיפגש עם מנהיג האופוזיציה ג'רמי קורבין וכינה אותו "כוח שלילי". דובר הלייבור אישר כי קורבין היה מוכן להיפגש עם טראמפ. הנשיא שיבח את מיי, שתתפטר מתפקידה בעוד כיומיים, ואמר כי מגיע לה קרדיט רב על המאמץ לבצע את הברקזיט. טראמפ שוחח גם עם המועמדים המובילים לרשת את מיי, בהם שר החוץ הבריטי לשעבר בוריס ג'ונסון והשרים מייקל גוב וג'רמי האנט. 

  

הנשיא האמריקאי קיים מוקדם יותר שיחות עם מיי ומנהיגי המגזר העסקי בבריטניה בארמון סנט ג'יימס. "יהיה לנו הסכם סחר מאוד, מאוד משמעותי. זה יהיה הסכם הוגן, אני חושב שזה משהו ששנינו רוצים לעשות", טראמפ אמר למיי בפגישה. אם הברקזיט יושלם, לונדון תסתמך יותר על ארצות הברית בעקבות התרופפות הקשרים עם 27 המדינות האחרות באיחוד האירופי. 
 
בנוסף לשיחות על הברקזיט, בכירי ממשל טראמפ ישוחחו עם בכירי ממשלת מיי על דרישתם כי לא תאפשר שימוש בטכנולוגיה של החברה הסינית וואווי ליצור רשתות 5G בשטחה. הממשל האמריקאי חושש כי סין תוכל לרגל אחר נתונים ותקשורת רגישים באמצעות רשתות ה-5G של וואווי בארה"ב ובעלות בריתה. 

ההפגנה נגד טראמפ בלונדון. צילום: רויטרס
ההפגנה נגד טראמפ בלונדון. צילום: רויטרס

 

בתוך כך, אלפי בני אדם הפגינו נגד טראמפ במרכז לונדון, אך המספרים היו נמוכים בהרבה מעשרות האלפים שהפגינו נגד ביקורו בשנה שעברה. המנהיג הסוציאליסטי של מפלגת הלייבור, ג'רמי קורבין, צפוי לנאום בעצרת בהמשך היום. בהפגנה נעשה שימוש בצפלין ענק בדמות הנשיא כתינוק, והופיעו בה שלטים בהם נכתב "טראמפ לכלא", "עצרו את הברקזיט", "הורד את ידיך מפלסטין", "לא לתקוף את איראן", ו"כולם עובדים למען רוטשילד". 



כזכור, טראמפ החל אתמול את ביקורו השני בבריטניה והתקבל בארמון באקינגהאם על ידי המלכה אליזבת. טראמפ ורעייתו מלאניה התקבלו על ידי המלכה בת ה-93 בתחילת ביקור בן שלושה ימים בממלכה. הנשיא סקר משמר כבוד בריטי יחד עם המלכה ובנה, הנסיך צ'ארלס, ורעייתו קמילה, והתקבל בירי תותחים טקסי. 
במהלך הביקור, כתב טראמפ בטוויטר כי "הסכם סחר עם בריטניה יהיה אפשרי ברגע שהיא תיפטר מהאזיקים בהם היא כבולה". זאת, ככל הנראה, כהתייחסות להסכם הברקזיט אותו לא הצליח הפרלמנט במדינה להעביר, ואף הוביל להתפטרותה של ראש הממשלה מיי. 

צפלין בדמות טראמפ כתינוק בהפגנה נגדו. צילום: רויטרס
צפלין בדמות טראמפ כתינוק בהפגנה נגדו. צילום: רויטרס

 
לפני נחיתתו בבריטניה השיב הנשיא לביקורת חריפה מראש עיריית לונדון, סאדיק חאן, וכינה אותו "מפסידן". בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב טראמפ כי חאן "נהג ברוע בצורה טיפשית כלפי נשיאה המבקר של ארצות הברית, בעלת הברית החשובה ביותר של בריטניה". 
חאן פרסם אתמול טור דעה בעיתון ה"אובזרבר" בו השווה בין טראמפ לדיקטטורים אירופים משנות השלושים והארבעים, לחונטות הצבאיות של שנות השבעים והשמונים, לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין ולמנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און.