ארגון זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל" קרא לסעודיה שלא להוציא להורג את מורתג'א קריריס, נער בן 18 המוחזק במעצר כחמש שנים, באשמת "פעילות טרור והסתה למרד". קריריס נעצר בחשד כי הצטרף לארגון טרור כאשר הצטרף להפגנות המיעוט השיעי נגד המשטר במזרח המדינה, השליך בקבוק תבערה על תחנת משטרה ואף ירה על כוחות הביטחון במהלך האביב הערבי ב-2011 - בהיותו בן 10 בלבד.



קריריס נעצר כשהגיע למעבר הגבול המלך פאהד בספטמבר 2014. באוגוסט אשתקד ביקש התובע לגזור עליו עונש מוות בגין שורה של עבירות. "אין ספק כי הרשויות בסעודיה מוכנות ללכת לכל אורך הדרך כדי למחוץ כל גילויי התנגדות מצד אזרחיהן, לרבות באמצעות עונש מוות של גברים שהיו בבחינת ילדים בזמן מעצרם", מנהלת השלוחה של "אמנסטי" במזרח התיכון, לין מעלוף, אמרה בעקבות חשיפת הסיפור ברשת CNN. "זה מזעזע כי מורתג'א קריריס עומד בפני הוצאה להורג על השתתפות בהפגנות מחאה בהיותו רק בן 10".



"אמנסטי" הדגיש כי קריריס הוחזק עם מעצרו בבידוד במשך חודש ואף ספג מכות ואיומים בחקירות, כאשר היה האסיר הפוליטי הצכיר ביותר בממלכה. "החוקרים הבטיחו לו שאם יודה באישומים נגדו ישוחרר, ובמהלך מעצרו נמנעה ממנו פגישה עם עורך דין", ציינו בארגון זכויות האדם. גם הארגון הערבי לזכויות אדם, היושב בלונדון, הצטרף לקריאה לקהילה הבינלאומית ללחוץ על המשטר בריאד, כדי להציל את חייו של קריריס.



באפריל השנה הודיע ארגון "אמנסטי אינטרנשיונל" שרשויות סעודיה הוציאו להורג את עבד אל-קרים אל-חוואג, צעיר שיעי נוסף שנעצר בגיל 16 והורשע בעבירות הקשורות למעורבותו בהפגנות נגד הממשלה. הוא היה בין 37 גברים שהוצאו להורג בעריפת ראש ביום אחד, כחלק ממסע הוצאה להורג מחריד בתחילת השנה.


 


שלושה שיעים נוספים, עלי אל-נימר, עבדאללה אל-זאהר ודאוד אל-מרהון, שנעצרו בנפרד בשנת 2012 כשהיו בני 16-17, בשל מעורבותם בהפגנות נגד הממשלה, נמצאים בסיכון של הוצאה להורג בכל רגע - נמסר מארגון "אמנסטי".