נשיא איראן חסן רוחאני אמר היום (רביעי) במהלך פגישתו עם ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, כי מדינתו נשארת מחויבת להסכם הגרעין. בדבריו ציין רוחאני כי "ההסכם הוא חשוב לביטחון האזור והעולם כולו", והוסיף: "טהרן וטוקיו מתנגדות לנשק גרעיני. איראן לעולם לא תיזום מלחמה אך תשיב בתגובה מוחצת לכל תוקפנות". עוד הדגיש הנשיא האיראני כי טוקיו מעוניינת להמשיך לרכוש מארצו נפט.

אבה מצידו קרא בדבריו לאיראן לשחק תפקיד משמעותי על מנת להבטיח שלום במזרח התיכון וציין כי יפן נחושה לעשות הכל כדי לעזור בכך.
שינזו אבה, המנהיג היפני הראשון שמבקר באיראן מאז המהפכה האסלאמית ב-1979, נחת בטהרן על רקע המתיחות במפרץ הפרסי בין איראן לארצות הברית.

כזכור, יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית באו"ם (סבא"א) יוקיה אמאנו הודיע שלשום כי "איראן מימשה את איומה והאיצה את ייצור האורניום המועשר". עם זאת, הוא לא הרחיב לגבי הזמן הנדרש לטהרן כדי להגיע לגבול המותר להעשרת אורניום על פי הסכם הגרעין עם המעצמות. 

צילום: רויטרס
 
אמאנו אמר את הדברים לפני פגישותיו של שר החוץ הגרמני הייקו מאס בטהרן עם הנשיא חסן רוחאני ושר החוץ מוחמד ג'וואד זריף, שנועדו לעסוק בעתיד הסכם הגרעין. "אנחנו האירופים משוכנעים ששווה לנסות לשמור על הסכם הגרעין", אמר מאס לפני הפגישות.
 
בד בבד הכריז זריף בפתח פגישתו עם מאס: "ראש הממשלה הישראלי נתניהו הוא שמאיים להשמיד את איראן. לא ייתכן כי הוא יאיים על עמנו בלי שנגיב על כך", הוסיף השר האיראני באוזני מאס, שהגיע לטהרן כדי לנסות להציל את הסכם הגרעין בין הרפובליקה האסלאמית לבין המעצמות, בייחוד גרמניה, צרפת ובריטניה החתומות על ההסכם.
 
בתגובה, העלה אמש ראש הממשלה נתניהו סרטון לחשבון הטוויטר שלו, ובו אמר בין היתר: "זריף שוב משקר. איראן היא זו שמאיימת בגלוי בהשמדה. ראשי המשטר מאיימים יום יום בהשמדת ישראל. איראן מנסה להתבסס צבאית בסוריה, והיום פורסם שהיא מאיצה את תוכנית הגרעין שלה. אני חוזר ואומר: לא נאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני שיסכן אותנו ואת העולם כולו".
 
זריף תקף בפתח הפגישה עם עמיתו הגרמני את עסקת המאה של ממשל טראמפ וכינה אותה פשע אמריקאי נגד המזרח התיכון. "ישראל וארה"ב הן הסיבות השורשיות לבעיות במזרח התיכון, בניגוד לכל התקנות הבינלאומיות", המשיך והאשים זריף. "הכיבוש מוכר על ידי ארה"ב והאנטי הומניות מורגשת כלפי הפלסטינים". השר האיראני הוסיף עוד כי ארה"ב, אשר מפעילה מלחמה כלכלית נגד טהרן, "לא יכולה לצפות להישאר בטוחה".
 
ביום ראשון אמר זריף כי אירופה לא נמצאת בעמדה למתוח ביקורת על התנהלותה של איראן. טרם הגעתו של מאס לטהרן מסר דובר משרד החוץ האיראני עבאס מוסוי: "איראן לא ראתה עד כה צעדים פרקטיים ומוחשיים מכיוון האיחוד האירופי, כדי להציל את הסכם הגרעין שנחתם לפני כארבע שנים". כזכור, בשבוע שעבר אמר נשיא צרפת עמנואל מקרון למקבילו האמריקאי דונלד טראמפ כי הוא לא יאפשר לאיראנים להשיג נשק גרעיני. הערה זו זכתה לגינויים מכיוון ההנהגה האיראנית.