"לאיראן אין כוונה לייצר או להשתמש בנשק גרעיני", כך אמר צוטט היום המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי של איראן על ידי ראש ממשלת יפן שינזו אבה, המבקר בימים אלה בטהרן. "חמינאי ציין כי מדינתו לא לא מייצרת או מחזיקה בנשק גרעיני, וכי אין בכוונתם לעשות זאת", אמר אבה לעיתונאים במהלך ביקורו.

אתמול נפגש אבה עם נשיא אירtן רוחאני, שאמר במהלך הפגישה כי מדינתו נשארת מחויבת להסכם הגרעין. בדבריו ציין רוחאני כי "ההסכם הוא חשוב לביטחון האזור והעולם כולו", והוסיף: "טהרן וטוקיו מתנגדות לנשק גרעיני. איראן לעולם לא תיזום מלחמה אך תשיב בתגובה מוחצת לכל תוקפנות". עוד הדגיש הנשיא האיראני כי טוקיו מעוניינת להמשיך לרכוש מארצו נפט.

חמינאי, אבה ורוחאני. צילום: רויטרס
 
אבה מצידו קרא בדבריו לאיראן לשחק תפקיד משמעותי על מנת להבטיח שלום במזרח התיכון וציין כי יפן נחושה לעשות הכל כדי לעזור בכך.

שינזו אבה, המנהיג היפני הראשון שמבקר באיראן מאז המהפכה האסלאמית ב-1979, נחת בטהרן על רקע המתיחות במפרץ הפרסי בין איראן לארצות הברית.
 
כזכור, יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית באו"ם (סבא"א) יוקיה אמאנו הודיע שלשום כי "איראן מימשה את איומה והאיצה את ייצור האורניום המועשר". עם זאת, הוא לא הרחיב לגבי הזמן הנדרש לטהרן כדי להגיע לגבול המותר להעשרת אורניום על פי הסכם הגרעין עם המעצמות.