האי שניצח מעצמה: מושלת הונג קונג, קארי לאם, הודיעה הבוקר (שבת) כי בכוונתה להשעות ללא הגבלת זמן את חקיקת "חוק ההסגרה" באי, וזאת לאחר ימים ארוכים של הפגנות בעיר החצי אוטונומי במחאה על החוק - שנחשב כניסיון סיני לסגת ממדיניות הממשל העצמאי בהונג קונג. "לאחר התייעצויות עם גורמים באי שנערכו ביומיים האחרונים, הממשלה החליטה להשעות את תיקון החקיקה ולשוב למשא ומתן עם כל חלקי החברה, במטרה לשמוע דעות שונות ולהסביר את מטרת החוק באופן ברור יותר", אמרה לאם במסיבת עיתונאים, בה למעשה הודיעה על ביטול החוק.



עם זאת, לאם לא התנערה מהחוק, אמרה כי הוא חיוני כדי למנוע מהונג קונג להפוך לעיר מקלט והבטיחה כי גם אם יחוקק בעתיד, מערכת המשפט בהונג קונג תפעל בכל מקרה לגופו ותשמור על זכויות האדם באי. הדברים באו בניסיון להרגיע את חשש המפגינים, שחששו מכך שהחוק יאפשר לבייג'ינג לפגוע בחופש הפוליטי של הונג קונג ולהסגיר לידיה מבקרים של המשטר האוטוקרטי במדינה.



שמרו על עצמאותם. מפגינים בהונג קונג, צילום: REUTERS/Jorge Silva
שמרו על עצמאותם. מפגינים בהונג קונג, צילום: REUTERS/Jorge Silva



הונג קונג, שהייתה קולוניה בריטית עוד מהמאה ה-19, שבה לסין בשנת 1997 ולמעשה הייתה הקולוניה הבריטית האחרונה בעולם, אך נותרה אוטונומית, כתנאי להשבתה לסין - וזאת בשל ההתנגדות הבריטית להשיבה לידי מדינה שמפרה זכויות אדם באופן תדיר. גם לסין עצמה היה אינטרס לאפשר להונג קונג להישאר אוטונומית, ובכך להקל על המסחר הקפיטליסטי במדינה, מבלי להפר את אופייה הקומוניסטי. עם זאת, עם עלייתו של שי ג'ינפינג, למזכיר הכללי של המפלגה הקומוניסטית בסין, החלה סין לנסות לחזק את אחיזתה באי במסגרת המדיניות הריכוזית של הממשל.



בשנת 2014 פרצו מחאות ענק במדינה, שכונו מהומות המטרייה, בשל ניסיונה של סין לשנות את שיטת הממשל באי. 



שוטר מנסה לדכא הפגנות בהונג קונג, צילום: REUTERS/Thomas Peter
שוטר מנסה לדכא הפגנות בהונג קונג, צילום: REUTERS/Thomas Peter