ברצועת עזה מדווחים היום (שני) כי המענק הקטארי לא הועבר למשפחות, בשל הנחיות של משרד הרווחה ברמאללה. על פי הדיווח, העיכוב בא בעקבות הסרת 5,000 משפחות שאמורות לקבל את הכסף מהרשימות. הפלסטינים מדווחים, כי מחלוקת בין משרד הרווחה בגדה לבין המשרד בעזה הביאה לעיכוב בהעברת הכספים, וכי "ברשות מאמינים שהמשפחות הוסרו לטובת פקידים של חמאס", ולכן הם עומדים על כך שהרשימה המקורית תקבל את המענק.
בשעות האחרונות ניכר בלבול רב ברחוב בעזה, לאחר דיווחים על העיכובים בהעברת המענק למשפחות העניות, ואף משיכת הכספים לאחר שהופקדו בבנק הדואר ברחוב עומר אל-מוכתאר בעזה. טרם נודע מי משך את הכספים, ואם ישנה כוונה להוציא את הסכם בסך 15 מיליון דולר מהרצועה, או להעביר אותו בחזרה למשלחת הקטארית.
"גם את זה רוצים לקחת לנו", אמר ל"מעריב" אחד התושבים ברצועה. "מדובר במאה דולר שהמתנתי המון זמן לקבל אותם, כדי להביא קצת אוכל הביתה. לא רק שעושים לנו בושות עם ההמתנה הארוכה והמייגעת ליד סניפי הדואר, אלא גם בגלל תככים פנימיים אנחנו לא מקבלים את מה שמגיע לנו. אף גורם רשמי לא מדבר אתנו".

צילום: AFP

מקור פלסטיני מסר, כי משרד הרווחה ברמאללה הודיע לפקידיו להפסיק את העבודה בעזה, והדגיש כי "ישנה מחלוקת בין הרשות הפלסטינית לבין הצד הקטארי, שרואה בהכנסת הכספים התערבות בעניינים פנימיים של הפלסטינים".
המקור הזכיר את הצהרתו של יו"ר רשות האנרגיה ברשות הפלסטינית, זאפר מלחם, שאמר לאחרונה כי "קטאר פוגעת בריבונות הפלסטינית". הדבר, כך המקור, מצביע על "תככים פוליטיים פנימיים, שכן הרשות רואה בקטאר גורם שמחבל במאמצים להשתלט על הרצועה".
השליח הקטארי מוחמד אל-עמאדי וסגנו ח'אלד אל-חרדאן נכנסו אתמול לרצועת עזה. מהדיווחים הפלסטינים עולה, כי המשלחת הקטארית הכניסה סכום של כ-15 מיליון דולר לרצועה, אשר הופקד בבנק הדואר וחלוקתו ל-108 אלף משפחות עניות, שכל אחת מהן תקבל מאה דולרים, הייתה אמורה להתחיל היום. אולם, חל עיכוב בחלוקת הכספים.
אחרי הכנסת הכסף הקטארי לרצועת עזה, חמאס הודיע היום על "שלב חדש" בהבנות ההסדרה עם ישראל. הצעדים החדשים כוללים בין היתר תמיכה במשפחות עניות, שיפור בשירותי החשמל והמים, צעדים בתחום הייבוא והייצוא ותוכניות בתחום התעסוקה. דובר חמאס, חאזם קאסם, אמר כי החל יישום חלק נרחב של ההבנות כ"חלק מהתפקיד הבולט והראוי להערכה של קטאר ביישום ההבנות, ובייחוד מאמציו של השליח מוחמד אל-עמאדי".
הוא ציין כי בין היתר הולכת להיות תמיכה כלכלית במשפחות עניות, שיפור של סוגיות החשמל והמים, בתנועות הייצוא והייבוא ובפרויקטים להעסקת אקדמאים. קאסם סיכם אל דבריו באומרו ששבירת המצור על הרצועה היא מטרה אסטרטגית, ואנחנו נמשיך במאבק עם הכוחות של בני העם שלנו במטרה להשיג אותה. בתוך כך, המרכז הפלסטיני לזכויות אדם מזהיר מפני החרפת משבר המחסור בתרופות בבתי החולים ברצועת עזה.