על רקע המתיחות הגוברת במפרץ הפרסי, בכיר בצבא איראן אומר היום (ראשון) כי כל עימות באזור עלול לצאת משליטה. בראיון לסוכנות הידיעות האיראנית פארס, אמר הגנרל גולאם עלי ראשיד כי "אם יפרוץ עימות, אף מדינה לא תוכל לשלוט בהיקפו ובטווח הזמן שלו".


ז


"אנו צריכים להיות בדרך לעבר יציבות, או שכל האזור יהיה מושפע מחוסר יציבות ומלחמה", ציין ראשיד והוסיף: "כדי למנוע מלחמה, דיבורים בלבד לא יספיקו ודרושה התנהגות ראויה".



מוקדם יותר, הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ אמר כי לא עצר את התוכנית לתקיפה צבאית באיראן, אלא רק הורה על השהייתה. "לא ביטלתי את התקיפה נגד איראן, כפי שמדווחים בצורה שגויה, רק מנעתי ממנה מלהתבצע בשלב זה", צייץ טראמפ.



טראמפ, אמש. צילום: רויטרס



אמש, כיומיים לאחר שעצר ברגע האחרון את מטוסי הקרב שלו בדרכם לתקיפה באיראן, שלח הנשיא טראמפ מסר מרגיע לטהרן. כזכור, רק לפני כחודש הזהיר הנשיא כי אם יפרוץ עימות בין המדינות - איראן צפויה לעמוד בפני הכחדה. טראמפ התייחס לטענתו של מפקד זרוע האוויר והחלל של משמרות המהפכה, הגנרל אמיר עלי חאג'יזדה, שאמר כי ארצו נמנעה מהפלת מטוס אמריקאי מסוג P-8 ועליו עשרות בני אדם, שליווה את המטוס ללא טייס שהופל במצרי הורמוז.



"היה מטוס עם 38 בני אדם, ראיתם את זה? אני חושב שזה סיפור גדול", אמר טראמפ לעיתונאים. "המטוס היה בטווח של האיראנים והם לא הפילו אותו. אני חושב שהם עשו בחוכמה כאשר לא עשו את זה, ואנחנו מעריכים אותם על כך. זו הייתה החלטה חכמה מאוד". טראמפ ציין עוד כי אם האיראנים יוותרו לחלוטין על תוכנית הגרעין הצבאית, איראן תהיה מדינה "עשירה מאוד": "הם ישמחו מאוד, ואני אהיה החבר הטוב ביותר שלהם", אמר. "אני מקווה שזה יקרה. בואו נהפוך את איראן לנהדרת שוב". 



"בסיסי ארה"ב בטווח הטילים"

לחילופי הדברים האופטימיים הללו קדמו לא מעט רגעים של מתח וסכנה. משרד החוץ האיראני הודיע אתמול כי טהרן תגיב בנחישות על כל תוקפנות או איום מצד וושינגטון. "לא נאפשר שום הפרה של גבולותינו", איים דובר המשרד. שלשום הזהיר מפקד משמרות המהפכה באיראן: "בסיסים אמריקאיים נמצאים בטווח הטילים שלנו".



טראמפ חשף שלשום כי החשש מפני "פגיעה בלתי פרופורציונלית" שתגרום להרוגים רבים הוא שגרם לו לעצור את מתקפת מטוסי הקרב של ארה"ב נגד יעדים באיראן בתגובה להפלת כלי הטיס הלא מאויש (כטב"מ) האמריקאי מעל המפרץ הפרסי, ביום חמישי. ה"ניו יורק טיימס" דיווח כי בעקבות התייעצויות ביטחוניות דחופות שהתקיימו בבית הלבן במהלך יום חמישי, לאחרי שסוללת נ"מ איראנית הפילה כטב"מ מדגם גלובל הוק (מעל המים הבינלאומיים לפי הגרסה האמריקאית, מעל שטח איראן לפי גרסת טהרן), אישר טראמפ התקפות נגד יעדים באיראן, ובכללם מתקני מכ"ם וסוללות טילים. לפי דיווחים נוספים, מזכיר המדינה מייק פומפאו והיועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון תמכו בתקיפה, בעוד בכירים בפנטגון הזהירו מפני ההשלכות האזוריות.



גורמי ממשל מסרו לעיתון כי המטוסים כבר היו באוויר וספינות הקרב נערכו לפעולה, כשלפתע הורה טראמפ לעצור את המתקפה לפני שנורה ולו טיל אחד. "לא ברור אם טראמפ פשוט שינה את דעתו לגבי התקיפות או שהממשל שינה מסלול בגלל שיקולי לוגיסטיקה או אסטרטגיה", טוען העיתון. שעות אחדות לאחר הדיווח סיפק טראמפ בעצמו הסבר מטעמו בסדרת ציוצים שחשפו מידע רב, שעלול גם להיות מסווג. "היינו דרוכים וטעונים כדי להגיב בשלושה אתרים שונים", צייץ הנשיא. "שאלתי כמה ימותו. '150 בני אדם, אדוני', הייתה התשובה מגנרל. עשר דקות לפני ההתקפה, עצרתי אותה. היא לא פרופורציונלית להפלה של מטוס ללא טייס".



"אני לא ממהר", המשיך. "הצבא שלנו הוא הטוב ביותר בעולם. הוא נבנה מחדש ומוכן לצאת לדרך. הסנקציות נושכות, ועוד חדשות נוספו הלילה. איראן לעולם לא תוכל להחזיק נשק גרעיני!". בראיון לתוכנית "פגוש את העיתונות" ברשת NBC הגן טראמפ על החלטתו. "חשבתי על זה לשנייה ואמרתי: 'אתם יודעים מה, הם הפילו רחפן בלתי מאויש, מטוס - תקראו לזה איך שתרצו, ופה אנחנו יושבים עם 150 בני אדם שכנראה היו מתים שעה וחצי אחרי שהייתי נותן את הפקודה", אמר. טראמפ הדגיש כי המטוסים שהיו מיועדים לתקוף לא הספיקו להמריא.



מנהיגי הדמוקרטים בקונגרס מיהרו לברך על החלטתו של טראמפ, אך הזהירו כי סכנת הסכסוך האלים עדיין לא חלפה. יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי, שהזהירה את הממשל מפני פעולה צבאית בעת שקיבלה עדכון בבית הלבן ביום חמישי, שיבחה את ההחלטה לבטל את התקיפה אך קראה לפיקוח הדוק יותר של הקונגרס לפני כל פעולה נוספת. יו"ר ועדת הכוחות המזוינים של בית הנבחרים אדם סמית מחה על כך שהנשיא חשף פרטים רבים בפומבי.


על רקע המתיחות המתמשכת הורה מינהל התעופה הפדרלי לכל חברות התעופה האמריקאיות להימנע מטיסות במרחב האווירי של איראן במפרץ הפרסי. בעקבות זאת הודיעו חברות תעופה זרות נוספות, בהן בריטיש איירווייז, KLM, קוואנטס והאמירויות, כי גם הן ישנו את מסלולי הטיסה שלהן באזור. לצעד כזה משמעויות כלכליות קשות עבור איראן, המצויה במצוקה כלכלית קשה.



בתגובה הפיצה איראן, באמצעות סוכנות הידיעות שלה "תסנים", הודעת הרגעה מיוחדת ולפיה המרחב האווירי שלה בטוח לחלוטין ופתוח לטיסות של כל חברות התעופה. בעקבות ההסלמה המתמשכת במשבר נרשמה עלייה חדה במחירי הנפט. מחירה של חבית נפט גולמית מסוג ברנט הגיע ל־65 דולר - עלייה של 0.8%. חבית מסוג ווסט טקסס אינטרמדיאט עלה ב־0.4% ל־57.30 דולר. מחיר הזהב זינק ל־1,400 דולר האונקייה - שיא של כשש שנים - לאחר התקרית ביום חמישי.



400 עובדים יפונו מאיראן



המתח באזור עדיין גבוה וכל אירוע עלול להצית עימות נרחב. ארה"ב לא לוקחת סיכונים ולפי דיווח של סוכנות הידיעות "רויטרס", היא מתכוונת לפנות כ־400 עובדי חברות קבלניות צבאיות מבסיס בצפון העיר בגדד, בירת עיראק, מחשש שייפגעו מפעולה איראנית.