המתיחות במפרץ: תקרית הפלת המל"ט האמריקאי ממשיכה לעורר הדים במזרח התיכון, כשברקע הטלת סנקציות נוספות על איראן ותקיפה אמריקאית שבוטלה ע"י נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ברגע האחרון. היום (ראשון) התייחס נשיא איראן, חסן רוחאני, לאירועים האחרונים, וטען כי הם מהווים תפנית משמעותית.

לדבריו, "כניסת המל"ט האמריקאי היא הפרה של המרחב האווירי האיראני ומציבה רף חדש של מתיחות במפרץ. מדובר באזור רגיש במיוחד וחשוב להרבה מדינות, ולכן אנו מצפים שגופים בינלאומיים יגיבו לכך בהתאם". 
מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, הזהיר היום כי "יש להימנע מכל סוג של הסלמה במפרץ, העולם לא יכול להרשות לעצמו עימות גדול באזור הזה. כל צד חייב לשמור על עצבי פלדה". הדברים נאמרים בעקבות ביטול התקיפה האמריקאית שכמעט הובילה להתדרדרות ממשית באזור. לטענת טראמפ, אילולא היה מבטל את התקיפה, היו נהרגים כ-150 בני אדם, מה שמהווה לדבריו "תגובה לא מידתית" להפלת המל"ט. 

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. העולם עומד בפני מלחמה במפרץ? צילום: רויטרס
 

מוקדם יותר היום, אמר בכיר בצבא איראן כי כל עימות באזור עלול לצאת משליטה. בראיון לסוכנות הידיעות האיראנית פארס, אמר הגנרל גולאם עלי ראשיד כי "אם יפרוץ עימות, אף מדינה לא תוכל לשלוט בהיקפו ובטווח הזמן שלו".
"אנו צריכים להיות בדרך לעבר יציבות, או שכל האזור יהיה מושפע מחוסר יציבות ומלחמה", ציין ראשיד והוסיף: "כדי למנוע מלחמה, דיבורים בלבד לא יספיקו ודרושה התנהגות ראויה". 
מוקדם יותר, הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ אמר כי לא עצר את התוכנית לתקיפה צבאית באיראן, אלא רק הורה על השהייתה. "לא ביטלתי את התקיפה נגד איראן, כפי שמדווחים בצורה שגויה, רק מנעתי ממנה מלהתבצע בשלב זה", צייץ טראמפ.