קציני צבא ומודיעין אמריקאים עובדים על תוכניות לפעולות חשאיות נגד איראן במפרץ הפרסי, בניסיון להרתיע את טהרן, בלא להגביר את המתח הקיים ולהוביל למלחמה, כך על פי פקידים ששוחחו עם ניו יורק טיימס.



המטרה של האמריקאיים היא לפתח יכולות למתקפה קיברנטית כפי שבוצעה לכאורה ביום חמישי האחרון. המהלכים הללו של ארה"ב מגיעים על רקע המתיחות הגואה בין המדינות על רקע המתקיפות המיוחסות לאיראן נגד מכליות הנפט במפרץ הפרסי והפלת המל"ט האמריקאי.



המתקפות הקיברנטיות כוונו לקבוצה במודיעין האיראני שארה"ב סבורה כי היא עומדת מאחורי תקיפת המכליות. הפעולה נועדה להשבית את המחשבים והרשתות המשמשות את הכוח המודיעני, לפחות באופן זמני. פעולה אחרת כוונה לעבר מחשבים השולטים בשיגור טילים איראניים. אנשי הצבא והמודיעין אמרו לקובעי המדיניות בבית הלבן ובהם הנשיא טראמפ, כי ללא תגובה אמריקאית נוספת, איראן תמשיך לערער את היציבות באזור.



מכלית הנפט שהותקפה במפרץ הפרסי. קרדיט: רויטרס



הגורמים לא סיפקו פרטים על הפעולות הסודיות אבל אלו יכולות לכלול מגוון רחב של פעולות, כגון התקפות סייבר נוספות או פעולות חשאיות של כוחות להשבתת סירות המשמשות את האיראנים לבצע פיגועים ומבצעים חשאיים. על פי הפקידים ל-C.I.A ישנן תוכניות סודיות לתגובה על הפרובוקציות האיראניות ובכירים בארגון דנו עם הבית הלבן על האפשרות להרחיב את הפעולות החשאיות של הסוכנות.



מפקד צבאי אמריקאי לשעבר אמר שישנן מגוון אפשרויות הניתנות לביצוע, שלא ייוחסו בצורה ברורה לארה"ב, אבל איראן תבין מה עומד מאחוריהן. אופציה אחרת שהועלתה היא האפשרות לסייע להפגנות נגד המשטר באיראן, על ידי הפצת מידע או שמועות שווא מתוכננות, שמטרתן לערער את התמיכה של האליטות במנהיגי איראן.



במקביל ברשת NBC דווח כי בשנתיים הראשונות לשלטונו של הנשיא טראמפ, ביצעה ארה"ב מתקופת סייבר נגד מדינות כמו רוסיה, סין ואיראן, יותר מאשר ביצעה במשך כל שמונה שנות נשיאותו של הנשיא הקודם, ברק אובמה.