אליפות אפריקה, טורניר הכדורגל המרכזי של הנבחרות החברות ב־CAF (התאחדות הכדורגל האפריקאית), שנפתחה ביום שישי האחרון בקהיר ותימשך כחודש ימים, גרמה לבתי המשפט הפליליים ברחבי מצרים לדחות ישיבות העוסקות בשחרורים או בדיונים שיזמו פרקליטיהם של נאשמים בעבירות שונות.



דחיית הדיונים עוררה ביקורת נוקבת בקרב שופטים ברחבי המדינה, שרצו לסיים את הדיונים כבר בחודש זה ולצאת לחופשה מרוכזת במהלך הקיץ. הוראה זו, שהתקבלה ממשרד הפנים, תאלץ אותם לחזור אל כס השיפוט בסוף יולי, ואולי גם באוגוסט. על הפרק עומדים לא רק תיקי אלימות וטרור של אירועי יולי 2013, ההפיכה שהביאה להדחת הנשיא מוחמד מורסי שהלך לעולמו בשבוע שעבר במהלך דיון בבית המשפט, אלא גם הדיון, בין היתר, בפיגוע שבוצע ליד הפירמידות בדצמבר האחרון.



גורמים משפטיים במדינה סבורים כי הדחיות בדיונים יובילו לסבל מיותר של עצורים ואסירים במצרים במהלך ארבעת השבועות הקרובים. בינתיים, כוחות הביטחון במדינה נערכים בכוחות מתוגברים כדי למנוע פיגוע טרור במהלך האליפות, מה שיחריף את מצב התיירות בארץ הנילוס.



אלא שלא רק אליפות אפריקה משפיעה על האסירים במצרים: בשבוע האחרון, לאחר מותו של מורסי, החליט משרד הפנים לבטל את כל ביקורי המשפחות בבתי כלא במצרים שבהם נמצאים עצורים ואסירים של האחים המוסלמים, ארגון שכזכור הוצא אל מחוץ לחוק במדינה והוכרז כארגון טרור. המשרד הודיע למשפחות העצורים כי "הביקורים אסורים עד להודעה אחרת". כמו כן, שלטונות הכלא קיבלו הוראות ברורות על ארגון מחדש של הטיולים היומיים ופעילויות הספורט לכל האסירים והעצורים בבתי הכלא וביטול החופשות של הקצינים ואנשי שירות בתי הכלא כדי שיוכלו לעקוב מקרוב אחר האסירים.



לפי ארגוני זכויות אדם אזוריים ובינלאומיים, התנאים החדשים בבתי הכלא במצרים מקשים עוד יותר על האסירים, בעיקר על מי שמוגדרים אסירים פוליטים. "הומן רייטס מוניטור" כבר דירגה את בתי הכלא במדינה כ"הגרועים ביותר בעולם". עצורים ששוחררו מבתי כלא במצרים העידו לא פעם על תנאים סניטריים ואחרים קשים ביותר. סוגיה זו צפה מחדש לאחר מותו של הנשיא לשעבר, שהיו מי שטענו כי מת בשל התנאים שבהם שהה. "מותו של מורסי בצורה זו היה צפוי בשל מצבו הבריאותי הקשה, חוסר הטיפול הרפואי וההתנכלות לו שנמשכה שש שנים בבידוד", טען גורם מצרי.



בינתיים, ארגוני זכויות אדם במצרים לא יושבים בחיבוק ידיים. מרכז קהיר למחקרים וזכויות אדם, המוסד לחופש המחשבה והביטוי וכן מרכז "א־נדים" פנו כבר לצלב האדום הבינלאומי כדי ללחוץ על הממשלה המצרית לאפשר ביקורים בבתי הכלא ברחבי המדינה, להכין דוח על מצב בתי הכלא ולפרסם אותו בפומבי. בנוסף, דורשים ארגונים אלה לאפשר לצוות ניטרלי של האו"ם לבחון את תנאי המאסר שהיו לנשיא המודח מורסי, לחקור את נסיבות מותו ולדרוש מהשלטונות להעמיד לדין את האחראים לרשלנות הרפואית שהביאה למותו ומאיימת על אסירים רבים אחרים בבתי הכלא במדינה.