ארצות הברית סגרה את הנתיב הדיפלומטי לפתרון, כך אומרים (שלישי) באיראן בעקבות החלטת הנשיא דונלד טראמפ להטיל סנקציות אישיות נגד המנהיג העליון עלי חמינאי ועל שר החוץ של טהרן, מוחמד ג'וואד זריף. דובר משרד החוץ, עבאס מוסוי, כתב בטוויטר כי "הטלת סנקציות חסרות תועלת על חמינאי ושר החוץ מוחמד זריף היא סגירה סופית של הדרך לדיפלומטיה", אמר דובר משרד החוץ בטהרן, עבאס מוסוי. הוא הוסיף כי הממשל הנואש של טראמפ הורס את המנגנון הבינלאומי לשמירה על שלום וביטחון.



כזכור, אתמול חתם טראמפ על הטלת הסנקציות, ולראשונה הפנה אותם באוםן אישי כלפי מנהיגי איראן, בהם כאמור, חמינאי וזריף וכן שמונה בכירים במשמרות המהפכה. הנשיא הבהיר כי ארצות הברית מעוניינת בכך שאיראן תפסיק לממן את פעילויות הטרור ברחבי העולם, וכי מדינתו לא תאפשר לאיראן להיות בעלת נשק גרעיני. עם זאת, טראמפ ציין כי ארצות הברית אינה מעוניינת במלחמה מול איראן.



שר האוצר האמריקני סטיבן מנוצ'ין אמר: "העיצומים החדשים מכוונים נגד בכירים איראנים, המעורבים בפעילות הפלת המל"ט האמריקאי ע"י איראן". 



מאז שבוע שעבר, כשאיראן הפילה מל"ט אמריקאי שלטענתה חדש לשטחה, הגיעה המתיחות בין המדינות לשיא. לאחר הפלת המטוס, הורה הנשיא טראמפ על תקיפה נגד מטרות איראניות, אך ביטל אותה כשהמטוסים כבר היו באוויר. לאחר מכן אמר כי לא ביטל את התקיפה אלא רק השהה אותה. בהמשך דווח כי הוא העביר מסר לטהרן לפיו אם לא תחזור למשא ומתן הוא יתקוף אותה, אולם הכחיש זאת בראיון, ואילו אתמול דווח בניו יורק טיימס כי ארצות הברית עובדת על תוכנית לפעולות חשאיות נגד איראן, שנועדו להרתיע את משטר האייתוללות, אך לא להביא לכדי מלחמה. 



המטרה של האמריקאיים היא לפתח יכולות למתקפה קיברנטית כפי שבוצעה לכאורה ביום חמישי האחרון. המהלכים הללו של ארה"ב מגיעים על רקע המתיחות הגואה בין המדינות על רקע המתקיפות המיוחסות לאיראן נגד מכליות הנפט במפרץ הפרסי והפלת המל"ט האמריקאי. המתקפות הקיברנטיות כוונו לקבוצה במודיעין האיראני שארה"ב סבורה כי היא עומדת מאחורי תקיפת המכליות. הפעולה נועדה להשבית את המחשבים והרשתות המשמשות את הכוח המודיעיני, לפחות באופן זמני. פעולה אחרת כוונה לעבר מחשבים השולטים בשיגור טילים איראניים. אנשי הצבא והמודיעין אמרו לקובעי המדיניות בבית הלבן ובהם הנשיא טראמפ, כי ללא תגובה אמריקאית נוספת, איראן תמשיך לערער את היציבות באזור.