סוכנות הידיעות האיראנית פארס מדווחת היום (שבת) כי איראן תעבור בקרוב את מגבלת האורניום המועשר שנקבעה בהסכם הגרעין, לאחר שהמעצמות שלא פרשו ממנו לא הצליחו לעמוד בדרישות טהראן לעקוף את הסנקציות האמריקאיות. זאת, לאחר שהשיחות שנוהלו עם המעצמות בווינה לא הותירו את הנציגים האיראנים מסופקים מהמאמצים לשמור על ההסכם.


על פי הדיווח, מקור אנונימי אמר לסוכנות הידיעות כי "היות והפגישה בווינה לא הצליחה לספק את דרישותינו הצודקות, איראן נחושה לקצץ בהתחייבויותיה להסכם, ותחצה בקרוב את רף ה-300 ק"ג אורניום מועשר". 
אמש אמר נציגה של איראן בדיון בווינה, סגן שר החוץ האיראני, עבאס אראקצ'י, כי הושגה התקדמות בשיחות עם המעצמות שנותרו בהסכם הגרעין, אך היא לא מספקת ו"לא עונה על ציפיותיה של איראן". בפגישה לקחו חלק בכירים איראנים, אירופאים, סינים ורוסים, נציגי המדינות שנותרו בהסכם ממנו פרשה ארה"ב בשנה שעברה. 

השיחות להצלת הסכם הגרעין בווינה. צילום: רויטרס

 
הפגישה התקיימה בצל המתיחות במפרץ, פיצוץ מיכליות הנפט ואיומיה של איראן להפר את הסכם הגרעין ולא לעמוד בהתחייבויותיה בו. ברקע זאת, אמר היום שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף כי מדינתו תתנגד לסנקציות האמריקאיות כפי שהחזיקה מעמד בזמן מלחמת איראן-עיראק בשנות ה-80 כאשר כוחותיו של סדאם חוסיין פתחו במתקפה כימית נגד איראן. "החזקנו מעמד אז, ונעשה זאת גם עכשיו", כתב זריף בטוויטר, "לעולם לא נשכח שהעולם המערבי תמך וחימש את סדאם חוסיין. מועצת הביטחון אף פעם לא גינתה את השימוש בגז נגד אנשינו".

מוקדם יותר הודיע הבית הלבן כי ארה"ב העבירה לראשונה לקטאר חמקנים מדגם F-22, ותגברה את כוחותיה במפרץ הפרסי, זאת בצל הפגישה בין נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לבין יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, בה דנו השניים ב"התגברות התוקפנות האיראנית".

כזכור, אמש מסר האיחוד האירופי בתום הפגישה בווינה כי בריטניה, צרפת וגמרניה מקיימות מסחר עם איראן בערוץ העוקף את הסנקציות שמטילה עליה ארה"ב. עוד נמסר בהודעה כי ההסכם נותר "גורם מפתח במניעת הפצת נשק גרעיני בעולם", וכי המדינות "יגבירו את המאמצים להסיר את הסנקציות מאיראן ולנרמל את היחסים עימה".
 
 השיחות בווינה הגיעו לאחר שאיראן הודיעה לפני כשבועיים שתגביר את העשרת האורניום ותעבור את הרמה שנקבעה בהסכם הגרעין. עוד נאמר כי ייתכן והעשרת האורניום תוגבר עד רמה של 20 אחוזים ובנוסף נאמר שאיראן תייצא מים כבדים ואינה רואה בכך הפרה של הסכם הגרעין. התייחסות נוספת הייתה למדינות אירופה לגביהן נאמר כי עדיין יש להן זמן להגן על איראן מפני הסנקציות של ארה"ב, אך "עליהן לפעול ולא לדבר".