הונג קונג לא נרגעת: כשבועיים לאחר ביטול חוק ההסגרה השנוי במחלוקת, וחודש לאחר תחילת המחאות, האי הסיני עדיין סוער. מאות מפגינים השתלטו היום (שני) על בניין הפרלמנט בהונג קונג, ריססו גרפיטי על קירותיו ואף תלו את הדגל הקולוניאלי של האי, המכיל את דגל בריטניה, ביום השנה ה-22 להשבת הונג קונג לסין מידי האימפריה הבריטית.



ההתפרעות החלה לאחר הפגנה של כחצי מיליון איש, שצעדו ברחבי העיר ומשם התפתחה להתנגשות מול המשטרה ולהשתלטות על הפרלמנט. במהלך ההפגנה, חברי הפרלמנט ההונג קונגי, מהצד הפרו דמוקרטי ניסו למנוע את ההתדרדרות האלימה ואף לחצוץ בין המפגינים לבין השוטרים, אך המפגינים לא שעו להם. אחד מחברי הפרלמנט, לאם צ'אוק-טינג, סיפר לצוותי החדשות במקום כי "הם פשוט לא הקשיבו לי. התנועה ברובה לא אלימה, אבל חלק מהצעירים מרגישים חוסר אונים ומונעים על ידי רגש".


המחאה בהונג קונג נובעת מההיסטוריה המיוחדת של האי שהיה בריבונות בריטניה מאז מלחמת האופיום במאה ה-19 ועד שנת 1997, אז בריטניה החזירה את האי לידי סין. אך בעוד בסין קמה ממשלה קומוניסטית ודכאנית לאחר מלחמת העולם השנייה, בהונג קונג נשמר משטר של זכויות אדם וכלכלה חופשית תחת השלטון הקולוניאלי. 

לאחר השבת האי לידי סין, התחייבה הממשלה בבייג'ינג לשמור על זכויותיהם של תושבי האי, במה שנקרא שיטת "מדינה אחת שתי שיטות", ובכך נשמר בהונג קונג משטר דמוקרטי תחת המעטפת הסינית. עם זאת, בשנים האחרונות, תחת שלטונו של שי ג'ינפינג, מנסה סין לפרוש את חסותה יותר ויותר על האי, דבר שתושביו מתנגדים לו. 

מפגינה נגד חוק ההסגרה בהונג קונג, צילום: רויטרס
מפגינה נגד חוק ההסגרה בהונג קונג, צילום: רויטרס


בחודש שעבר ניסתה מושלת האי לקדם חוק שיאפשר לשלטונות סין לבצע מעצרים ופעולות שיטור בשטח הונג קונג, אך תושבי האי התנגדו למהלך מתוך חשש שהוא ישמש את השלטונות בבייג'ינג לפגוע בזכויותיהם ולדכא מתנגדי משטר, וחסמו רחובות מרכזיים באי למשך חודש, עד שמושלת האי חזרה בה מכוונתה לקדם את החוק

בסין, לעומת זאת, רואים במחאה כסכנה לשלום המשטר, ובהתערבות העולמית בנושא כחדירה לענייניה הפנימיים, והביעו זעם על המעורבות הבינלאומית בכלל ועל הבריטית בפרט. "לבריטניה אין אחריות על הונג קונג", אמר דובר משרד החוץ בבייג'ינג והווסיף, "הונג קונג היא עניינה הפנימי של סין ואין לאף מדינה אחרת זכות להתערב בענייני האי. בזמן האחרון בריטניה מתייחסת באופן מובלט להונג קונג ומתערבת באופן מופגן באי, אנחנו מאוד לא מרוצים מכך ומתנגדים לזאת באופן נחרץ".