שר המודיעין האיראני מחמוד אלאוי אמר היום (חמישי) כי איראן וארה"ב יכולות לקיים משא ומתן אם המנהיג העליון עלי חמינאי יסכים לכך, ואם וושינגטון תסיר את הסנקציות, כך על פי סוכנות הידיעות IRNA. עד כה, התעקשה טהרן כי על ארה"ב לחזור להסכם הגרעין מ-2015 וכי לא תקיים שיחות על הסכם אחר.

"איראן תקיים שיחות עם אמריקה רק אם (נשיא ארה"ב דונלד) טראמפ יסיר את הסנקציות והמנהיג העליון שלנו ייתן רשות לקיום השיחות", אמר אלאוי. לדבריו, הפחד של ארצות הברית מהעוצמה הצבאית של איראן מנע ממנה מלתקוף את המשטר האסלאמי בחודש שעבר, לאחר הפלת הכטב"מ האמריקאי. "האמריקאים פחדו מעוצמתה הצבאית של איראן, זו הסיבה מאחורי החלטתם לבטל את ההחלטה לתקוף את איראן", טען.
כזכור, נשיא איראן חסן רוחאני איים אתמול כי ארצו תמשיך להגדיל את מאגרי האורניום המועשר ותפעיל מחדש בשבוע הבא את כור המים הכבדים באראק, שהושבת במסגרת הסכם הגרעין עם המעצמות, אם מדינות אירופה וארה"ב לא ישובו לשולחן המשא ומתן.

 כור המים הכבדים באראק. צילום: רויטרס
כור המים הכבדים באראק. צילום: רויטרס


נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לא נשאר חייב וצייץ הלילה בתגובה כי "איראן פרסמה אזהרה חדשה. רוחאני אמר שהם יעשירו אורניום ב'כל כמות שנרצה' אם אין הסכם גרעין. תיזהרי עם האיומים, איראן. הם יכולים לחזור ולנשוך אותך כמו שאף אחד לא ננשך לפני". נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הביע את הסכמתו לנסוע לטהרן על מנת לסייע בהגעה להסדר בין הצדדים והפחתת המתיחות.
אחרי שאיראן הודיעה השבוע כי העשירה יותר מ־300 ק"ג של אורניום ברמה של 3.67%, מעל הכמות המותרת לפי ההסכם הגרעיני, איים רוחאני כי המגמה צפויה להתעצם. "רמת האורניום המועשר לא תישאר ב־%3.67", אמר בישיבת הממשלה. "אנחנו נשים בצד את המחויבות שלנו במסגרת ההסכם ונגדיל את רמת ההעשרה לכל כמות שנחשוב שהיא הכרחית ונדרשת". 

הוא לא הסתפק בכך, ואיים כי איראן תחדש את הפעילות בכור המים הכבדים באראק. "החל מ־7 ביולי, הכור באראק ישוב למצבו הקודם, שהצדדים האחרים נהגו לטעון כי הוא 'מסוכן' ועלול לייצר פלוטוניום, וזאת אם השותפות האחרות להסכם לא ימלאו אחר המחויבויות שלהן במסגרת ההסכם", הצהיר. "העצה שלנו לאירופה ולארה"ב היא לשוב להיגיון ולשולחן המשא ומתן", הוסיף. "שובו להבנות, לכיבוד החוק והחלטות מועצת הביטחון של האו"ם. תחת התנאים האלה, כולנו יכולים לציית להסכם הגרעין".