נשיא צרפת עמנואל מקרון הזהיר הלילה (בין שבת לראשון) את נשיא איראן חסן רוחני כי אם הסכם הגרעין ימשיך להתערער - הדבר יגרור השלכות מסוכנות. בשיחה בין השניים, אמר מקרון כי יעשה מאמצים להשיב את הצדדים לשולחן המו"מ כבר בשבוע הקרוב.

כזכור, איראן צפויה להודיע רשמית על התחלת העשרת אורניום לרמה של 5% ובכך להפר את הסכם הגרעין שלא מתיר לה להעשיר אורניום מעל לרמה של 3.67%. ההודעה האיראנית תוצג במסיבת עיתונאים שיקיים מחר באס אראקצ'י, הנציג האיראני למשא ומתן על תוכנית הגרעין, שיודיע על עוד נסיגה של איראן מהמחויבויות שלה בהסכם הגרעין. 



יו"ר ועדת החוץ והביטחון בפרלמנט האיראני מוג'תבא דו א-נור הודיע מוקדם יותר כי ארצו העלתה את כמות המים הכבדים מעבר למה שמותר למדינה על פי הסכם הגרעין, כך דווח בסוכנות הידיעות האיראני מהאר. דו א-נור אמר בהצהרתו, כי הסכם הגרעין מאפשר לאיראן לאכסן עד 130 טון של מים כבדים. עוד אמר חבר הפרלמנט האיראני כי ארצו "תעלה את כמות האורניום המועשר, וגם את שיעור ההעשרה עד לשיעור שיספיק לה לקיים את הפעילויות האזרחיות שלה". לדבריו, לא מדובר בהפרה של הסכם הגרעין, שכן סעיף בהסכם מאפשר להפר את המחויבות במידה ואחד הצדדים מפר קודם את ההסכם.



בתוך כך, הרשויות בגיברלטר, הטריטוריה הבריטית שבדרום ספרד, הודיעו ביום שישי כי יאריכו ב-14 יום את החזקת מכלית הנפט האיראנית בשטחם. בתגובה, איימה איראן לחטוף מכלית נפט בריטית, אם המכלית האיראנית שנתפסה על ידי כוחות בריטיים לא תשוחרר באופן מיידי. לטענת הרשויות בגיברלטר, איראן הפרה את הסנקציות כשניסתה להבריח נפט לסוריה. "בית המשפט העליון פסק כי יש בסיס להמשיך בהחזקת 'גרייס 1' על מנת להישמע לסנקציות של האיחוד האירופי על סוריה", הודיעו הרשויות בגיברלטר. ההערכה היא, שהמכלית שהגיעה מאיראן הייתה בדרכה לבית הזיקוק בניאס בסוריה. מדובר במתקן הנמצא תחת העיצומים של האיחוד האירופי, כיוון שהוא שייך למשטרו של הנשיא הסורי בשאר אסד.



יצוין כי המכלית, הנושאת נפט איראני, נתפסה ביום חמישי על ידי נחתים בריטיים באזור גיברלטר, בשטח בריטי סמוך לספרד, לאחר שלא העבירה מידע על מיקומה בזמן שהייתה במים הטריטוריאליים של איראן. לאחר שעלה החשד כי היא מנסה להעביר נפט למשטרו של אסד בסוריה, תוך הפרת העיצומים של האיחוד האירופי, היא נתפסה בצעד דרמטי, שעורר את זעמה של איראן.



"אם בריטניה לא תשחרר את מכלית הנפט האיראנית, חובה על השלטונות לתפוס מכלית נפט בריטית", אמר מוחסין רזאי, מזכיר המועצה לקביעת האינטרס של איראן ומפקד משמרות המהפכה לשעבר. "במהלך 40 שנותיה, איראן האסלאמית מעולם לא פתחה במעשי איבה בשום קרב, אבל גם אף פעם לא היססה להגיב לתוקפנות".



אתמול דיווחו כלי תקשורת באיראן, כי משמרות המהפכה השתלטו על מכלית נפט במפרץ הפרסי, אולם מקור רשמי הכחיש את הדיווחים. "מדובר בפייק ניוז של כלי תקשורת לא מהימנים", הגיב. ואילו, נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, התייחס לאיראן, מבלי להתייחס ספציפית לתקרית המכלית. "נראה מה יקרה עם איראן, היא צריכה להיזהר", אמר לכתבים בבית הלבן. כזכור, לפני מספר שבועות הואשמה איראן בתקיפת מכליות נפט במפרץ הפרסי, ובמקביל היא נמצאת תחת לחץ הסנקציות מצד ארה"ב, שהוביל אותה להודיע כי היא מעשירה אורניום מעבר למותר לה. זאת, לנוכח טענתה, כי מדינות אירופה לא עומדות בהתחייבותן להסכם הגרעין.