נשיא ארה"ב ממשיך לאיים: בציוץ בחשבון הטוויטר שלו התייחס הערב (רביעי) דונלד טראמפ למתיחות במפרץ הפרסי ולהודעת איראן לפיה היא הפרה את עסקת הגרעין. "איראן, מזה זמן רב, 'מעשירה' (אורניום) בחשאי, תוך הפרה מוחלטת של עסקת 150 מיליארד הדולר הנוראית של ג'ון קרי וממשל אובמה", כתב טראמפ, שהוסיף: "זכרו, העסקה אמורה הייתה לפוג בעוד כמה שנים. הסקנציות יוחרפו בקרוב, באופן משמעותי".



ואולם, מוקדם יותר ארצות הברית הצהירה כי היא מוכנה לשבת למשא ומתן עם איראן, ללא תנאים מוקדמים, זאת למרות שהיא מנסה לסחוט את העולם. בהצהרה לחבר הנאמנים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שמתכנס בווינה, טוענת ארצות הברית, כי "ההליכה על הסף של איראן וטקטיקת הסחיטה בה היא נוקטת לא יביאו להקלה בסנקציות". עוד נכתב כי הנתיב שמשטר האייתוללות בחר בו רק יעמיק את הבידוד ויגביר את הסכנות העומדות בפניו. "הרחבת תוכנית הגרעין היא 'ניסיון לסחוט תשלומים מהקהילה הבינלאומית". 


"אין סיבה אמיתית לאיראן להרחיב את תוכנית הגרעין שלה, ואין דרך לראות זאת, אלא כניסיון גס ושקוף לסחוט כסף מהקהילה הבינלאומית", נכתב בהצהרה. "אנחנו קוראים לאיראן להפוך את הצעדים הגרעיניים שנקטה לאחרונה ולחדול מההתקדמות בנושא בעתיד. ארצות הברית הבהירה כי הממשל פתוח לנהל משא ומתן עם איראן, ללא תנאים מוקדמים, ועם אפשרות של נורמליזציה מלאה של היחסים בין שתי המדינות.



ההצהרה האמריקאית באה בעקבות ההחלטה של איראן מתחילת השבוע להגביר את העשרת האורניום ולהגיע לכמות החורגת מהמותר בהסכם הגרעין. היום הודיע הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית כי איראן מעשירה אורניום לרמת טוהר של 4.5 אחוזים, מעל למגבלה של 3.67 אחוזים שנקבעה בהסכם הגרעין עם המעצמות. הגוף הבינלאומי הודיע בעבר רק כי טהרן עברה את המגבלה של 3.67 אחוזים. הסוכנות הודיעה היום גם כי מצבור האורניום המועשר של איראן עומד על 213.5 ק"ג, מעל ל-202 ק"ג שהוגבלו בהסכם, ומעבר ל-205 ק"ג שעליהם דווח ב-1 ביולי, כך אמרו דיפלומטים.



אתמול הודיעה היועץ לביטחון לאומי של הנשיא טראמפ, ג'ון בולטון, כי ארצות הברית תמשיך להגדיל את הלחץ על איראן עד שתזנח את שאיפתה להשגת נשק גרעיני. לדבריו, "אנחנו נמשיך להגביר את הלחץ על המשטר האיראני עד שיזנח את תוכנית הגרעין שלו ויחדול מלנקוט בצעדים אלימים במזרח התיכון, שכוללים גם תמיכה בטרור ברחבי העולם.



נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שוחח עם מקבילו הצרפתי עמנואל מקרון בנוגע להתפתחויות האחרונות. "הם דנו במאמצים להבטיח כי איראן לא תוכל להשיג נשק גרעיני ובנוגע חוסר היציבות במזרח התיכון לו טהראן אחראית", נאמר בהודעת הבית הלבן.



כמו כן, מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, אמר כי "העולם יודע שאיראן אינה שואפת לנשק גרעיני", כך עולה מהפרסום בסוכנות הידיעות האיראנית תסנים. הוא הוסיף: "לנשק גרעיני אין מקום באסלאם, הדת שלנו לא מאשרת נשק להשמדה המונית".