איראן מוכנה לפתוח באופן מיידי במשא ומתן עם ארצות הברית במידה והסנקציות שהוטלו על ידי וושינגטון יבוטלו מיידית, והיא תחזור להסכם הגרעין ממנו פרשה, כך אמר הלילה (בין ראשון לשני) נשיא איראן חסן רוחאני. הדברים נאמרו בנאום ששודר בטלוויזיה באיראן, במהלכו אמר: "תמיד האמנו בקיום דיאלוג, אם הסנקציות יוסרו והם ישובו להסכם - נסכים לקיים שיחות עם אמריקה היום, עכשיו ובכל מקום". 
 
בנוסף, סוכנות הידיעות רויטרס ציטטה הלילה גורמים הטוענים כי מזכיר המדינה מייק פומפאו אישר הנפקת ויזה לשר החוץ האיראן מוחמד ג'וואד זריף, שאמור להגיע מחר לניו יורק, כדי לקחת חלק בכינוס של עצרת האו"ם. סירוב מתן אשרת הכניסה לזריף, הדיפלומט הבכיר במדינה שלוקח חלק בשיחות הגרעין, היה סימן שארצות הברית מנסה לבודד את איראן ולסגור את הדלת בפני מהלכים דיפלומטיים עתידיים.
 
בתוך כך, משבר הסכם הגרעין עם איראן צפוי לעמוד במרכז הדיונים במפגש שרי החוץ של האיחוד האירופי היום בבריסל. לפי משרד החוץ הצרפתי, השרים יביעו את מחויבותם להסכם וידונו בפתרונות לשמירתו. עמנואל בון, יועצו המדיני של הנשיא הצרפתי מקרון ביקר בטהרן ונועד עם נשיא איראן רוחאני ועם בכירים נוספים. 
לאחר פגישת מועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שנערכה בשבוע שעבר, טען רוחאני כי ארה"ב הייתה "מבודדת" בישיבה, שכן שאר המשתתפים התנגדו לעמדתה. איראן האריכה בחודשיים את תקופת האולטימטום לחותמות האירופיות על ההסכם, להפעיל מנגנון שיאפשר לאיראן לסחור איתן ובעקר לייצא נפט, אף שלא חזרה בה, חרף דרישתן, מהפרת ההסכם בטענה שההפרה "מותרת" לפי כללי ההדדיות בהסכם.
מנהיגי צרפת, בריטניה וגרמניה פרסמו הודעה שבה הם חוזרים על מחויבותם להסכם הגרעין, במטרה למנוע נשק גרעיני מאיראן. המנהיגים ציינו כי הם מודאגים מהתפוררות ההסכם בגלל הסנקציות של ארה"ב, מהחלטת איראן שלא ליישם סעיפים מרכזיים בהסכם ומהמתיחות במפרץ הפרסי, וקראו לאיראן לחזור בה מהחלטותיה האחרונות. 
 

אתמול הגיב שר החוץ האיראני מוחמד ג’ואד זריף בנושא ואמר: "מעולם לא נטשנו את שולחן המו"מ, ועד לפני שנתיים ארה"ב השתתפה בישיבות הוועדה המשותפת להסכם הגרעין, אך נטשה וכעת היא משקרת וטוענת שהיא מוכנה למגעים. על האמריקאים להפסיק את הטרור הכלכלי נגד בני עמנו".

זריף. צילום: רויטרס
במקביל, אמר מפקד צבא איראן גנרל עבד א־רחים מוסאווי כי לארצו "כוח התקפי הרסני, אבל אנחנו נסתפק רק בהגנה". בסיום קורס של גדוד 25 של הכוחות המיוחדים בתבריז, בצפון מערב המדינה, הבהיר הבכיר האיראני כי טהרן לא תתחיל במלחמה. "התנאים הנוכחיים באזור ובעולם דורשים מאיתנו כוננות יותר מבעבר. האויבים היהירים שנפגעו מהמהפכה מתכננים מזימות שטניות, ולכן נדרשת מוכנות לאומית וצבאית כדי לסכל את התוכניות שלהם. הכוח ההתקפי שלנו עלול להיות הרסני ולגרום להם להתחרט".
אתמול פרסם ה"דיילי מייל" תכתובות שניהל השגריר המתפטר של בריטניה בארה"ב סר קים דארוק, ומהן עולה כי הדיפלומט העריך שהנשיא טראמפ החליט לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן רק בגלל "התיעוב" שרחש לקודמו, ברק אובמה. "הממשל האמריקאי מבצע מעשה של ונדליזם דיפלומטי מסיבות אידיאולוגיות ואישיות - זה היה ההסכם של אובמה", כתב דארוק במאי 2018 לשר החוץ באותה תקופה, בוריס ג’ונסון, שסיים סבב בלתי מוצלח של שיחות עם בכירי הממשל, בניסיון לשכנע אותם שלא לפרוש מההסכם. 
השגריר הוסיף כי ככל הנראה יש מחלוקות עמוקות בבית הלבן וכי אין אסטרטגיה מסודרת לגבי ההתנהלות לאחר הפרישה. במזכר סיכם דארוק את הטיעונים שהציג ג’ונסון בפני מזכיר המדינה מייק פומפאו, סגן הנשיא מייק פנס והיועץ לביטחון לאומי ג’ון בולטון: "ההסכם ביטל שני שלישים מהצנטריפוגות של איראן, צמצם את מאגרי האורניום שלה ב־95%, כיסה במלט את כור המים הכבדים וכלל משטר פיקוח הדוק, שאסור להשליך אותו".