אירופה נשארת מחוייבת להסכם: שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, התייחסה הערב (שני) להפרות האיראניות של הסכם הגרעין, ואמרה כי הן לא משמעותיות במהלך מסיבת עיתונאים שנערכה לאחר פגישת שרי האיחוד האירופי בבריסל. על פי מוגריני, אף אחת מהמדינות החתומות על ההסכם - בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין, לא מתכננת לפנות למנגנון יישוב סכסוכים בשל ההפרות של הרפובליקה האסלאמית, שכוללות חריגה הן בכמות והן באיכות האורניום שהיא מעשירה. 



"לעת עתה, אף אחת מהמדינות החתומות על ההסכם לא סימנה כי היא מתכננת להפעיל את מנגנון בירור הסכסוכים בהסכם הגרעין, מה שאומר - שלפחות לזמן זה, ועל פי המידע שיש לנו מסבא"א, אף אחת מהן לא רואה את ההפרות האיראניות כחמורות". מוגריני הודתה, עם זאת, כי עסקת הגרעין, שנחתמה ב-2015, מתנדנדת ואי אפשר לדעת האם היא תשרוד.



לא קיבל את מבוקשו. ראש הממשלה בנימין נתניהו, צילום: אוהד צויגנברג, פול
לא קיבל את מבוקשו. ראש הממשלה בנימין נתניהו, צילום: אוהד צויגנברג, פול



דברי מוגריני הם למעשה דחיית דרישתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שטען כי בעקבות הפרות ההסכם האיראניות - על אירופה להטיל סנקציות על איראן. עם זאת, באירופה מתייחסים בסלחנות כלפי איראן, וזאת מכיוון שרבים ביבשת רואים בארצות הברית כאחראית העיקרית להתנהלות האיראנית, לאחר שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ פרש באופן חד צדדי מההסכם והטיל מחדש את הסנקציות על הרפובליקה האסלאמית.




נתניהו הגיב לדבריה של מוגריני ואמר כי "התגובה של האיחוד האירופי להפרות האיראניות מזכירה לי את הפייסנות האירופית של שנות ה-30, גם אז היה מי שטמן את ראשו בחול ולא ראה את הסכנה מתקרבת. כנראה שיש כאלה באירופה שלא יתעוררו עד שטילים איראניים גרעיניים לא ינחתו על אדמת אירופה. אנחנו בכל מקרה נמשיך לעשות כל מה שצריך כדי למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני".



כיום אירופה מנסה לפתח מנגנון עוקף סנקציות, שיאפשר לחברות אירופאיות לסחור עם איראן ללא חשש מהטלת סנקציות אמריקאיות משניות, ובכך להחזיר את ההסכם למסלולו. מוגריני התייחסה למנגנון זה, ואמרה כי אירופה שואלת האם לאפשר דרכו גם סחר בנפט איראני.