שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר הלילה (שלישי) כי ארצו אינה מעוניינת במלחמה עם ארצות הברית, אך היא תסכים לקיים עמה משא ומתן רק לאחר שהסנקציות אותן הטילה על איראן יוסרו. זריף אמר את הדברים בראיון לרשת NBC האמריקאית, במהלך ביקור בניו יורק לרגל השתתפותו בוועידה של האו"ם.



זריף אומנם נקט בגישה מפויסת וציין כי ארצו מעדיפה את דרך הדיפלומטיה על פני מלחמה, אך הדגיש כי למרות זאת "אנשים יודעים שאיראן היא אומה גדולה וגאה, ולא נתייחס בקלות ראש להתקפה צבאית נגדנו".



לפני יומיים הודיעה איראן כי לא מתנהלים מגעים בינה לבין ארצות הברית. "אין מו"מ עם אמריקה באף דרג", הדגיש דובר משרד החוץ עבאס מוסאווי. קודם לכך התייחס שר החוץ  זריף לשאלה, אם ניתן אור ירוק לוושינגטון להגיע למשא ומתן, והשיב כי "אנחנו מעולם לא נטשנו את שולחן המו"מ, ועד לפני שנתיים ארצות הברית השתתפה בישיבות הוועדה המשותפת להסכם הגרעין, אך נטשו וכעת משקרים וטוענים שהם מוכנים למגעים".



התנאי שהציב זריף היה "שיפסיקו את הטרור הכלכלי נגד בני העם שלנו". במקביל, מפקד צבא איראן, גנרל עבד א-רחים מוסאווי, אמר כי לצבא ארצו "כוח התקפי הרסני, ולא נסתפק רק בהגנה". בקורס סיום של גדוד 25 של הכוחות המיוחדים בתבריז, בצפון מערב המדינה, הדגיש הקצין האיראני הבכיר כי טהרן לא תתחיל במלחמה. "התנאים הנוכחיים באזור ובעולם דורשים מאיתנו כוננות יותר מאשר בעבר", אמר מוסאווי.



"האויבים היהירים שנפגעו מהמהפכה, מתכננים מזימות שטניות, ולכן נדרשת מוכנות לאומית וצבאית כדי לסכל את התוכניות שלהם". לדברי מפקד צבא איראן, "נגן על עצמנו עם תחילת המתקפה הראשונה, אך הכוח ההתקפי שלנו עלול להיות הרסני ותגרום להם להתחרט".



כזכור, הדברים באו על רקע מתיחות הולכת וגוברת בין איראן לארצות הברית ובריטניה. וושינגטון מאשימה את טהרן במספר מתקפות על מכליות נפט במפרץ ובחודש שעבר הנשיא דונלד טראמפ ביטל תקיפה צבאית בתגובה להפלת כטב"מ אמריקאי על ידי איראן, זמן קצר לפני שהייתה אמורה לצאת לפועל. ביום חמישי האחרון סוכל ניסיון השתלטות איראני על ספינה בריטית במצר הורמוז ככל הנראה בנקמה על ההשתלטות הבריטית על מכלית הנפט האיראנית "גרייס 1", שנתפסה על ידי כוחות מיוחדים סמוך לחופי הטריטוריה הבריטית גיברלטר. על פי החשד, הספינה האיראנית ניסתה להוביל נפט לסוריה בהפרה של הסנקציות על המדינה.