בית המשפט בארצות הברית גזר היום (רביעי) עונש של מאסר עולם על ברון הסמים המקסיקני חואקין גוזמן המכונה "אל צ'אפו" בגין הברחת סמים, הלבנת הון ושימוש בלתי חוקי בנשק. בנוסף לעונש, הטיל השופט על גוזמן קנס על סך של 12.6 מיליארד דולרים. 



מעל ל-50 איש העידו נגד בן ברון הסמים בן ה-62 במשפט שארך קרוב לשלושה חודשים. גוזמן נמצא אשם על ידי חבר מושבעים בבית המשפט בברוקלין בחודש פברואר, בגין עבירות של של סחר בקוקאין, הרואין ומריחואנה ומעורבות במזימות רצח רבות כמנהיגה הבכיר של ה-Sinaloa Cartel, הידוע כאחד מארגוני הסחר בסמים הגדולים והאלימים ביותר במקסיקו.



לפני מתן פסק הדין טען גוזמן, כי תקופת הכליאה שלו היא "עינוי נפשי", והוסיף כי "ארצות הברית אינה טובה יותר מכל מדינה מושחתת אחרת". הוא ציין כי כי התובעים ביקשו לשלוח אותו ל"כלא שבו לא יישמעו עוד לעולם". לפני שנתפס  ב-2016, נמלט גוזמן פעמיים מבתי הכלא במקסיקו. הוא הוסגר לארצות הברית במטרה להעמידו לדין בינואר 2017.



גוזמן קנה לעצמו שם של סוחר סמים בשנות ה-80 באמצעות חפירת מנהרות מתחת לגבול בין ארצות הברית למקסיקו, שאפשרה לו להבריח סמים מהר יותר מיריביו. הוא צבר כוח במהלך שנות ה-90 וה-2000 באמצעות מלחמות דמים, לעתים קרובות עם יריבים, ובסופו של דבר הפך למנהיג הידוע ביותר של ה-Sinaloa Cartel.



משפטו של גוזמן נתן לציבור מבט חסר תקדים על פעולותיו הפנימיות של הקרטל. הוא שלח סמים צפונה עם צי של מטוסים וסירות, והיו לו ספרי חשבונות מפורטים ומערכת תקשורת אלקטרונית מוצפנת שהופעלה באמצעות שרתי מחשבים חשאיים בקנדה, אמרו עדים במשפטו.



התובעים בארה"ב טענו כי גוזמן מכר סמים בשווי של יותר מ-12 מיליארד דולר, והמגזין "פורבס" הכתיר אותובעבר כאחד האנשים העשירים בעולם. אף על פי שדמויות קרטל מובילות אחרות הוסגרו לארצות הברית לפני כן, גוזמן היה הראשון שעמד לדין ולא הודה באשמה.



גוזמן חי לעתים קרובות במנוסה. הוא נכלא במקסיקו ב -1993 ונמלט ב -2001 כשהוא מוסתר בעגלת הכביסה ובילה את השנים הבאות במקומות מחבוא.


הוא נתפס שוב ב -2014. עורכי דינו של גוזמן אמרו שהם מתכוונים לערער על פסק דינו האשם.