הבית הלבן הודיע הערב (רביעי) כי החלטת טורקיה לרכוש את מערכת ההגנה האווירית הרוסית S-400 הפכה את מעורבותה המתמשכת בתכנית ה-F35 לבלתי אפשרית. "נושא ה-F35 לא יכול להתקיים לצד פלטפורמת איסוף המודיעין הרוסית, שייעשה בה שימוש על מנת ללמוד על היכולות המתקדמות של המטוס", נאמר בהצהרת הבית הלבן. 



מוקדם יותר היום המועמד לתפקיד מזכיר ההגנה החדש של ארצות הברית, מארק אפסר, אמר כי טורקיה אינה יכולה להחזיק גם בסוללות ההגנה האווירית S-400 מתוצרת רוסיה וגם במטוס הקרב החמקן מתוצרת חברת לוקהיד מרטין האמריקאית. 
 
ארדואן וטראמפ. צילום: רויטרס
ארדואן וטראמפ. צילום: רויטרס


דבריו של המועמד מגיעים בתגובה לדבריו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שאמר הבוקר כי סוללות ההגנה האווירית S-400 מתוצרת רוסיה ייפרשו בארצו באפריל 2020, זאת בהמשך לאיומיה של ארה"ב שלא לספק לטורקיה את הציוד הדרוש למטוסי ה-F-35.

לפני שלושה ימים דווח כי משלוח נוסף של חלקי מערכת ההגנה האווירית מתוצרת רוסית S-400 הגיע לבסיס חיל האוויר הטורקי "מורטד" שבמחוז אנקרה. חלקים ראשונים של המערכת כבר הגיעו יום לפני לטורקיה, במסגרת העסקה שעומדת במוקד העימות בין אנקרה לוושינגטון מזה זמן רב.

במרץ האחרון פורסם בסוכנות הידיעות רויטרס כי ארצות הברית עשויה להקפיא את ההכנות להעביר לטורקיה מטוסי F-35, כך אמרו גורמים בפנטגון. ארה"ב הבהירה לטורקיה כי היא לא מוכנה לאפשר מצב בו לאנקרה יהיו גם את מערכת ה-S400 וגם את מטוסי ה-F-35. "ה-S400 הוא מחשב, ה-F-35 הוא מחשב. אתה לא מחבר את המחשב שלך לזה של היריב שלך, וזה למעשה מה שנעשה", אמרה קייטי ווילברגר, עוזרת שר ההגנה לנושאי ביטחון בינלאומי, לרויטרס.