מבוכה לארצות הברית? משמרות המהפכה האיראנית פרסמו הערב (שישי) סרטון, שמהווה לטענתם הוכחה כי המל"ט שהתקרב לנושאת המסוקים האמריקאית ה-USS בוקסר, לא הופל כפי שטען נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, והמשיך לשדר לאחר זמן התקרית. לפני כן איים בכיר אמריקאי כי "אם איראן תמשיך לשגר מל"טים לעבר אוניות של הצי האמריקאי במפרץ הפרסי, נמשיך ליירט אותם". עוד אמר הבכיר כי כל הצעה לדיאלוג מצד איראן צריכה להגיע מפי הנשיא חסאן רוחאני או המנהיג העליון עלי חמינאי, ולא מצידו של שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף, אותו הגדיר הבכיר דמות ללא כוח ממשי". גם הנשיא טראמפ התייחס לטענה האיראנית, ואמר כי ארצות הברית בטוחה שהיא הפילה מל"ט איראני, והוסיף כי מדינתו "תמשיך להגיב לפרובוקציות".



כזכור, אתמול טען הנשיא טראמפ במהלך שיחה עם ראש ממשלת הולנד מארק רוטה, כי ארצו הפילה מל"ט שהתקרב לספינת הצי האמריקאי בוקסר, אך איראן הכחישה את הדיווח. עבאס עראקצ'י, סגנו של שר החוץ האיראני כתב בחשבון הטוויטר שלו כי מדינתו "לא איבדה מל"ט במצרי הורמוז או בכל אזור אחר. אני חושש שהספינה האמריקאית יירטה בטעות כלי טיס אמריקאי".



מל"טים איראנים, צילום: Tasnim News Agency/REUTERS
מל"טים איראנים, צילום: Tasnim News Agency/REUTERS





התקרית התרחשה לאחר שהטלוויזיה באיראן דיווחה מוקדם יותר כי משמרות המהפכה השתלטו על מכלית נפט זרה במפרץ הפרסי. "מכלית זרה שניסתה להבריח מיליון ליטרים של נפט נתפסה מדרום לאי לארק במפרץ הפרסי", נאמר בהודעת טלוויזיה הממלכתית במדינה.
כזכור בתחילת החודש, נתפסה המכלית האיראנית, גרייס 1, בשטח בריטי סמוך לספרד, בעקבות חשד לפיו היא ניסתה להעביר נפט לסוריה תוך הפרת סנקציות של האיחוד האירופי. בתגובה איימו האיראנים לנקוט בפעולת גומלין.
בתוך כך, זריף, שהשתתף אתמול בניו יורק בכינוס מועצת האו"ם לענייני פיתוח, אמר בראיון לרשת NBC כי ארצו אינה רוצה שיהיה בידיה נשק גרעיני. "איננו רוצים ואיננו עומדים לפתח נשק גרעיני", טען הבכיר האיראני, "לו רצינו בכך, יכולנו לעשות זאת מזמן". עם זאת, דובר המשלחת האיראנית לאו"ם רזה מוריוספי הכחיש כי טהרן תהיה נכונה לשאת ולתת על תוכנית הטילים שלה.