על פניו היו לאיה נאפה, עיירת נופש בדרום־מזרח קפריסין, את כל הסיבות להפוך לאחת מפניני החופשה האטרקטיביות עבור צעירים ישראלים בפרט, וצעירים בכלל. ואכן הטיסה הקצרה, המלונות המפנקים והזולים יחסית והחופים הקסומים משכו בשנים האחרונות לעיירה הזו, שכונתה "האיביזה החדשה" של דור ה־y, צעירים רבים, רובם מאירופה וישראל, שהעדיפו לבלות את חופשת הקיץ שלהם הרחק מההורים.



אלא שאט־אט צצו לאורך השנים עוד ועוד דיווחים על תקריות אלימות, תקיפה מינית ואונס שהתרחשו דווקא במקום הפסטורלי הזה. האחרון שבהם היה מעצרם בשבוע שעבר של 12 צעירים ישראלים, חלקם קטינים, בחשד לאונס של תיירת בריטית בת 19 במלון בעיירה.



אולי זה האלכוהול הלא מבוקר או האכיפה הרשלנית של השלטונות, אבל שמה של איה נאפה לא ממש ירד מהכותרות בשנים האחרונות: בשנת 2002 גבר מקומי תקף תיירת בריטית בת 22, הכה ואנס אותה והפך אותה לצמח – תקרית שטלטלה את קפריסין כולה; בשנת 2003 נדקר באיה נאפה הראפר הבריטי דיזי ראסקל; בשנת 2008 הורשעו שני תיירים ירדנים באונס במקום של תיירת פינית; ובשנת 2012 נכלא לארבע שנים חייל בריטי שאנס במקום סטודנטית בת 22; ביולי 2016 פורסם כי נערים ישראלים בגילאי 16־17 השחיתו חדרי מלון באיה נאפה; ובאוגוסט 2018 אושפז תייר בריטי במצב קריטי לאחר שהוכה קשות על ידי חבורת צעירים בריטים במקום.



איה נאפה. קרדיט: AFP



נדמה שהשלטונות באיה נאפה מתקשים להתמודד עם התקריות הללו. לאחר האונס ב־2002 שלח ראש עיריית איה נאפה יאניס קארוסוס מכתב ל"דיילי מייל", שבו טען כי התקריות קשורות לאיכות התיירים ולא להתנהלות הרשויות. "לא נאפשר למספר קטן של מבקרים להרוס ל־90 האחוזים האחרים את החופשה", כתב.



בעקבות כמה תקריות אלימות שבהן היו מעורבים חיילים בריטים, אסר ראש העיר על כניסתם לעיירה של חיילים בריטים המשרתים במוצב הנמצא בסמוך אליה. "אחרי האירועים האחרונים אין לנו ברירה אלא להטיל את האיסור הזה על חיילים צעירים בבסיסים הבריטיים", אמר. "אלה בני 17 עד 18 שמעוררים בעיות, ואנחנו לא רוצים שאיה נאפה תהיה קשורה לאלימות".



אווירה בינלאומית
איה נאפה (משמעות השם היא "הקדושה של היער") הייתה לפני שנים רבות כפר דייגים פסטורלי, שהפך למרכז דתי קדוש לנצרות האורתודוקסית היוונית, אחרי שדייג מקומי מצא במקרה במערה נטושה במקום פסל של המדונה. מאז עברה העיירה דרך ארוכה, ובשבוע שעבר אף נפתח בה קזינו גדול שימשוך אליו לא רק צעירים, אלא גם תיירים מסוג אחר מרחבי העולם.



"עם השנים הפך כפר הדייגים השקט והקסום להמוני", מספר מדריך הטיולים גילי חסקין. "הייתה שם אווירה נהנתנית עם אופנועים, דיסקוטקים ומסיבות, והרבה מבקרים שעוסקים בגלישת רוח וסקי מים. בשנים האחרונות החלו להגיע לשם גם צעירים מכל העולם כדי להתפרק".



"בעבר הגיעו לאיה נאפה משפחות עם ילדים", אומרת לירון בונאנו־שטרן, עורכת תוכן באתר "למטייל". "אחרי שהתיירים גילו את פאפוס, איה נאפה הפכה להיות הממלכה הכמעט בלעדית של צעירים, ובמיוחד ישראלים לפני גיוס. זו בסך הכל רצועת חוף מאוד יפה, ויש בה הרבה אטרקציות. בגלל שהגיעו המון תיירים בריטים בשנים האחרונות, החלה תרבות המסיבות והפאבים הבריטיים, יחד עם ליין מסיבות הקצף המפורסמות, והאווירה הפכה להיות הרבה יותר מסיבתית. לפני 20 שנה הייתה אווירה יותר בינלאומית, ללא חשש או פחד. כיום מסוף יוני ועד סוף אוגוסט, המקום נשלט על ידי צעירים".



בחודשים האחרונים נרשמו דיווחים באתר "טריפ אדוויזר" על קרבות בין חבורות של צעירים בריטים שיכורים, ועל בחורות צעירות שנקלעו על לא עוול בכפן למקום. אביה של אחת הבנות, שנקלעה לתקרית אלימה, כתב למשל: "העיירה הזו מאוד לא בטוחה, הייתי מייעץ למי שמגיע לאיה נאפה להיות מודע קודם כל לחוסר הביטחון שמספקת המשטרה. יש המון סיפורים על צעירים שמכים, נדקרים ונרצחים ולא כולם מגיעים לכותרות. אני חושב שהשלטונות צריכים להסתכל ברצינות על מה שקורה להם מתחת לאף".



מושכים אש


לדברי גורמים בענף, הצעירים הישראלים באיה נאפה לא טומנים ידם בצלחת. "בעבר הייתה שערורייה עם ישראלים באיה נאפה שעשו את צרכיהם בתוך הבריכה של אחד המלונות", מספר חסקין. "אף שהצעירים הבריטים שם אינם מתנהלים לפי הנימוס הבריטי המקובל, הישראלים בכל זאת מושכים יותר אש. יש המון תלונות של מקומיים על החבר'ה שלנו. הייתי שם בטיול בחודש מרס, שהוא לא חודש מתויר, ויצא לי לדבר עם מקומיים. את צריכה לשמוע איך הם מדברים על ישראלים שמתנהגים בגסות לנשים מקומיות, נותנים יחס מבטל לנותני שירות. יצא לנו שם מאוד רע במקום, וזה כך כבר הרבה שנים".



החשודים באונס בקפריסין. קרדיט: REUTERS/Yiannis Kourtoglou



במקביל למוניטין הבעייתי, המשיכה של הצעירים הישראלים לאיה נאפה רק גוברת. על פי סקר שערך לאחרונה אתר השוואות המחירים בתיירות "טרווליסט", היעדים המובילים בחו"ל בקרב נערים בגילאי 15־18, שטסים ללא הוריהם, הם ספרד, קפריסין, הונגריה ורומניה. "הביקוש בקרב צעירים בני 19 עד 25 לחופשות באיה נאפה גובר בשנים האחרונות", טוען זיו רוזן, מנכ"ל חברת גוליבר, "זו עיר שממותגת לצעירים, בני נוער, כולל מסיבות בריכה והכל כלול".



האם פרשת האונס האחרונה צפויה להשפיע על התיירות הישראלית?
"כשקורים דברים כאלה, בטווח המיידי תמיד חלה ירידה בביקוש, וזה יקרה גם במקרה הזה. אם יש בעיה באכיפה של הרשויות, צריך לטפל בה, מאחר שזו לא הפעם הראשונה שבה קורים אירועים כאלה. אלא שהניסיון מלמד שככל שעובר הזמן, הישראלים חוזרים ליעדים האהובים עליהם. המחיר תמיד משחק תפקיד אצל הקהל הישראלי".



"כשמדובר בישראלים, שום דבר לא מוגזם", מספר אלעד (35), מדריך סקי מים שמבקר במקום לפחות שלוש פעמים בשנה ונתקל שם בחבורות לפני גיוס ואף צעירים יותר. "הם ונדליסטים, אין מילה אחרת. מספיק לקרוא כתבות על בני נוער שהורסים בתי מלון, פורקים עול לפני הצבא ואחרי התיכון ושותים אלכוהול כשההורים לא בסביבה. תוסיפי לזה את אווירת המסיבות כמו באיה נאפה, והנה את מקבלת מקרים כאלה שהם שכיחים אפילו יותר ממה שמפורסם".