שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף הגיב אתמול להשתלטות ארצו על מכלית הנפט הבריטית במצר הורמוז שבמפרץ הפרסי ואף צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "כמו שאמרתי בניו יורק, איראן היא זו שמבטיחה את ביטחונם של המפרץ הפרסי ומצר הורמוז". פרופסור עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב, התארח היום (ראשון) בתוכניתם של פרופסור אריה אלדד וחיים לוינסון ב-103FM והביע את דעתו על המצב המתוח במפרץ הפרסי.



איך זה ייגמר חטיפת המכליות ההדדית הזאת?


"אין נביא בעירו, ובכל זאת אני יודע שהעסק די נפיץ. אני יכול להסביר מה מסתובב במוח האיראני. האיראנים במצב מאוד קשה – כללית ופוליטית, אחרת הם לא היו עושים את מה שהם עושים - מלחמת מכליות במפרץ ומפקדים עלומים מטעם החיזבאללה שמצהירים שאם איראן תותקף גם ישראל בפנים. זה סימן ראשון למצוקה איראנית, היא חייבת לשבור את מעגל הקסם".



הם מנסים להעלות את מחירי הנפט בעולם באמצעות פגיעה במכליות, כדי לפגוע בכלכלה האמריקאית שרגישה מאוד למחירי הנפט.


"זה נכון, כי איראן מרוויחה בשוק השחור. באיראן שולט, מעבר לשלטון האייתוללות, גם צבא משמרות המהפכה שמנהל את השוק השחור".





והנחת היסוד שלהם – שהאמריקאים לא יפגעו בהם.


"בוודאי. האיראנים בודקים את חום המים. הם לא יודעים עד כמה האמריקאים רציניים או לא. דונלד טראמפ יכול ללכת מעבר למילים, עד למעשה. עד כה האיראנים חיו בתחושה שהמערב ובעיקר ברק אובמה הוא 'כלב נובח אינו נושך' ועד שהם יקבלו תשובה אם ה'כלב' החדש טראמפ גם נושך, הם מקווים לשמוע את הקולות המתונים שמובילה אותם הגברת פדריקה מוגריני האיטלקייה שתמיד חושבת שמתאכזרים לאיראן".



אז הקולות האלה נשמעים ומוותרים להם בהפרות הקטנות ובעוד.


"אין בכל המערב את היכולת לקבץ עורמה ותחכום כמו האיראנים. הם רוצים להחזיר את המערב לשולחן הדיפלומטי. גם טראמפ רוצה, השאלה אם הם יגיעו לשולחן כמו שטראמפ רוצה. לפתוח את הסכם הגרעין הכושל ולנסח מחדש את חלקו - זאת תהיה תבוסה לאיראנים. הם מסתמכים על ידידים אירופאיים שיטו את רוע הגזרה".  




עד אז הם יתפסו עוד ועוד מכליות עש שהאירופים יתרצו?


"אם הם לא יקבלו סיבה לחשוב שיש להם סיבה להפסיק, הם ימשיכו. לאיראנים יש תקווה גדולה - הם מקווים שבנובמבר 2020 הם ייפטרו מטראמפ ויש להם סיבה להאמין שעם לחץ אירופאי אפשר יהיה לעבור את המכשול הזה. איראן, מרגע תקומתה, לא יודעת איך חיים בלי סנקציות".