הטלוויזיה האיראנית הציגה תמונות חדשות של המכלית הבריטית שנתפסה שלשום במצרי הורמוז. לפי תמונות ששודרו הערב (ראשון) ברשת  Press TV, על הספינה נתלה דגל איראן.



כזכור, המתיחות במשבר המפרץ עלתה מדרגה בסוף השבוע האחרון, זאת לאחר שהאיראנים השתלטו שלשום במצרי הורמוז על המכלית הבריטית שעליה 23 אנשי צוות, כנקמה על מעצר מכלית איראנית בגיברלטר לפני שבועיים. בתגובה מאיימת בריטניה ב”תגובה נחושה”. משמרות המהפכה הודיעו שלשום כי השתלטו על מכלית הנפט הבריטית סטנה אימפרו במי המפרץ הפרסי. לטענתם, המכלית “הפרה את כללי השיט והתקנות הבינלאומיות”. 

 
על פי הודעת משמרות המהפכה, כלי השיט נתפס לבקשת הרשות הימית של מחוז הורמוזגאן, ונמסר לידי הרשויות “לצורך החקירה וההליכים המשפטיים הנדרשים”. לפי האיראנים, המכלית התנגשה בספינת דיג איראנית וסירבה לסייע לה. במערב מכחישים זאת בתוקף. איראן הפיצה אתמול סרטון, שבו כוחות של משמרות המהפכה משתלטים על המכלית. בסרטון נראה מסוק איראני מנחית לוחמים חמושים רעולי פנים על המכלית וסירות איראניות שהקיפו אותה. 

התקרית במפרץ הפרסי באה בתקופה רגישה מבחינה פוליטית בבריטניה, כאשר ראש הממשלה תרזה מיי תסיים את כהונתה ביום רביעי.
במקומה יתמנה ראש ממשלה חדש, ככל הנראה בוריס ג’ונסון, אם ינצח בהתמודדות במפלגה השמרנית את שר החוץ ג’רמי האנט. מיד לאחר שנודע על ההשתלטות על המכלית נושאת הדגל הבריטי, החלו התייעצויות דחופות בלונדון, כאשר ועדת החירום הממשלתית - קוברה - קיימה שתי פגישות לבירור המצב. דוברת מטעם הממשלה הביעה “חשש עמוק נוכח הפעולות הבלתי מתקבלות על הדעת של איראן” והודיעה כי כל כלי השיט הבריטיים נקראו להימנע מכניסה למצרי הורמוז בתקופה הקרובה.
 
אתמול נודע כי סטנה אימפרו הייתה במים הטריטוריאליים של סולטנות עומאן כאשר האיראנים השתלטו עליה. מיד כאשר נודע על כך קיבלה הפריגטה מונטרוז של הצי המלכותי הבריטי הוראה למהר לאזור. אולם הספינה הגיעה באיחור של עשר דקות, ומשמרות המהפכה כבר הגיעו עם המכלית למים הטריטוריאליים של איראן. שרת ההגנה פני מורדאונט כינתה את המעשה האיראני “פעולה עוינת”. האנט שוחח אתמול עם עמיתו האיראני מוחמד ג’וואד זריף והביע “אכזבה עמוקה” מהתנהלותה של איראן. ביום שישי בלילה, בשיאן של ההתייעצויות בלונדון, הוא הדגיש כי “אנחנו לא מחפשים אפשרויות צבאיות, אלא דרך דיפלומטית לפתור את המצב הזה”. עם זאת הוא הוסיף כי “אם המצב לא ייפתר במהרה, יהיו לכך השלכות חמורות”. הוא ציין כי בריטניה “תשקול” את תגובתה, אך זו תהיה “נחושה”.
 
תגבור לסעודיה
 
חבר ועדת החוץ של בית הנבחרים בוב סילי מהמפלגה השמרנית הודה כי בריטניה ניצבת בעמדה לא נוחה בשל יחסיה הקרובים עם ארה”ב והרצון לשמר את הסכם הגרעין עם איראן. הוא ציין כי “מדובר במשבר עצום והוא יהיה גדול יותר”. חבר הפרלמנט מהלייבור ג’ון מקדונל קרא לממשלה לפתוח במשא ומתן לשחרור המכלית. הלורד ווסט, לשעבר מפקד הצי המלכותי, מתח ביקורת על חוסר ההיערכות הבריטית לנוכח האיומים האיראניים לפעול נגד מכליות בריטיות אחרי שנעצרה המכלית האיראנית בגיברלטר, אך הודה כי לצי הבריטי אין מספיק כלים על מנת להגן על כל המכליות הבריטיות באזור.
גם בארה”ב עוקבים מקרוב אחרי האירועים במפרץ הפרסי. “איראן הראתה את האופי האמיתי שלה, הם לא עושים כלום מלבד צרות”, אמר שלשום הנשיא דונלד טראמפ לעיתונאים. 
 
הוא גם שלח מסר לטהרן כי ארה”ב מחזיקה בספינות מלחמה רבות באזור המפרץ ומוכנה להגן על נתיב השיט האסטרטגי. במקביל הודיע משרד ההגנה האמריקאי על משלוח של יותר מ־500 חיילים לבסיס בסעודיה, לראשונה מאז הפלישה לעיראק בשנת 2003. “בתיאום עם סעודיה ולפי הזמנתה, שר ההגנה הורה על העברת חיילים וציוד לסעודיה”, נמסר מפיקוד המרכז. “תנועת הכוחות מספקת הרתעה נוספת ומבטיחה את יכולתנו להגן על כוחותינו ועל האינטרסים שלנו באזור מפני איומים אמינים”.
 
הסתבכות “מלחמת המכליות” במפרץ הפרסי מקשה על משימת התיווך שלקח על עצמו נשיא צרפת עמנואל מקרון, כדי להשיג, כהגדרת מקורות נשיאות צרפת, “פסק זמן” בהסלמה בין איראן לארה”ב - שאליה הצטרפו עכשיו בריטניה והמערב. בנושא המכליות הביע משרד החוץ הצרפתי “דאגה רבה” מהשתלטות כוחות איראן על המכלית הבריטית והביע סולידריות עם בריטניה. צרפת קוראת לשלטונות איראן לשחרר בהקדם את הספינה ואת צוותה ולכבד את עקרונות השיט החופשי במפרץ.
 
 גם גרמניה דרשה מאיראן לשחרר את המכלית בהקדם, כינתה את פעולת איראן “בלתי מוצדקת”, והזהירה כי הסלמה נוספת תהיה מסוכנת מאוד לאזור ותחבל במאמצים שנעשים כעת כדי למצוא פתרון למשבר בין איראן לארה”ב.