בדרך לדאונינג 10: חברי המפלגה השמרנית בחרו היום (שלישי) בשר החוץ לשעבר בוריס ג'ונסון לתפקיד ראש ממשלת בריטניה. בהתאם לתחזיות, ג'ונסון שכיהן גם כראש עיריית לונדון, גבר על יריבו - שר החוץ הנוכחי ג'רמי האנט וקיבל את המושכות של המפלגה השמרנית ואיתה של בריטניה כולה. ג'ונסון זכה ב-92,153 מקולות הבוחרים, כמעט פי 2 ממספר הקולות בהם זכה ג'רמי האנט - 46,656 קולות.
 
"אני רוצה להודות לתרזה מיי על השנים בהן כיהנה כראש הממשלה. היתה לי הזכות לשרת אצלה בקבינט ולראות את התשוקה שלה. תודה תרזה", אמר ראש הממשלה הנבחר, "אני רוצה להודות לכולם במפלגה השמרנית. אני יודע שיש אנשים שיטילו ספק בהכרעה שלכם, אבל לאף אחד אין מונופול על החוכמה". הוא הוסיף: "עלינו לעמוד על הקונפליקט בין הרצון להיות בשיח ובהסכמים עם האיחוד האירופי, לבין הרצון בשליטה עצמית. אנחנו יודעים שאנו יכולים לעשות את זה ואנחנו נעשה את זה".
עוד אמר ג'ונסון: "אנחנו צריכים לעשות ברקזיט, נאחד את האומה, ננצח את קורבין, נביא אנרגיה לאומה הזו ונאמין בעצמנו שוב". ראש הממשלה הנבחר הוסיף כי "נאחד את המדינה הזו ואני רוצה להודות לכם על הכבוד. הקמפיין נגמר העבודה מתחילה".
 
מיי צפויה להגיע לארמון ולמסור באופן רשמי את התפטרותה למלכה אליזבת השנייה. לאחר מכן, ג'ונסון צפוי להיקרא לבקינגהם ולהיפגש עם המלכה בפעם הראשונה באופן רשמי כמנהיג הממלכה המאוחדת. ג'ונסון צפוי להיכנס לתפקידו כבר מחר, וככל הנראה ינאם פעם נוספת היום, הפעם בפני הפרלמנט בשעות אחר הצהריים.

תרזה מיי. צילום: רויטרס




נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בירך את ג'ונסון וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "מזל טוב לבוריס ג'ונסון שנבחר להיות ראש ממשלת בריטניה. הוא יהיה נהדר!".





המשימה הראשונה והמרכזית כמובן איתה ייאלץ להתמודד ג'ונסון היא סוגיית הברקזיט הבלתי נגמרת. מיי הפורשת ניסתה מספר פעמים להביא לפרלמנט הצעה להסכם פרישה מהאיחוד אך נכשלה פעם אחר פעם בהצבעה. 



כזכור, ג'ונסון אמר כי יתמוך ביציאה מהאיחוד האירופי בתאריך היעד ב-31 באוקטובר, גם ללא הסכם עם הגוש. האנט תמך במחנה שקרא להישארות באיחוד האירופי במשאל העם אך כעת אומר כי הוא נחוש לבצע את הברקזיט. הוא אמר כי ינסה להשיג דחייה זמנית נוספת של העזיבה על מנת להגיע להסכם. 
ג'ונסון היה ממובילי הקמפיין בעד יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי לפני משאל העם ב-2016. לאחר שהציבור הבריטי הצביע בעד הברקזיט, ראש הממשלה דאז דיוויד קמרון התפטר וג'ונסון נחשב למועמד המוביל להחליפו, אך הוא בחר אז שלא להתמודד על התפקיד ונשאר מחוץ לדאונינג 10.

שלושה שרים בממשלת בריטניה צפויים להתפטר אם ג'ונסון אכן יהפוך להיות ראש הממשלה הבא, כך דווח בעיתון הטיימס. שר המשפטים הבריטי דייוויד גאוק כבר הודיע על התפטרותו כאשר שר האוצר פיליפ האמונד והשר לפיתוח בינלאומי רורי סטוארט צפויים להתפטר אף הם מתפקידם.