בוריס ג'ונסון, אחד הפוליטיקאים הססגוניים והשנויים במחלוקת בבריטניה, יחל היום את כהונתו בתפקיד ראש ממשלת הממלכה המאוחדת אחרי שנבחר אתמול למנהיג המפלגה השמרנית במקומה של תרזה מיי. ג'ונסון שב והבהיר אתמול כי הוא נחוש לבצע את הברקזיט בסוף אוקטובר, כאשר בפניו גם המשימות המורכבות של שמירה על אחדות הממלכה והמפלגה לצד המתיחות הגואה מול איראן.



מתפקדי המפלגה השמרנית הצביעו בדואר במשך קרוב לחודש על מנת לקבוע את זהות היורש של מיי, שהתפטרה בחודש שעבר בשל הכישלון ליישם את הפרישה מהאיחוד האירופי - ג'ונסון, לשעבר ראש עיריית לונדון ושר החוץ, מול שר החוץ המכהן, ג'רמי האנט.



אתמול, בהתאם לתחזיות, התברר שג'ונסון הוא המנצח, אחרי שקיבל 92,153 אלף קולות (66%) מול 46,656 קולות (34%) להאנט. לאחר היוודע ניצחונו, ג'ונסון עלה לבמה והצהיר כי המטרות שלו הן "ליישם את הברקזיט, לאחד את המדינה ולהביס את ג'רמי קורבין". הוא הדגיש כי הוא מתכוון להוציא את בריטניה מהאיחוד בתאריך היעד 31 באוקטובר.



היום אחר הצהריים, עם סיום המושב השבועי של שאלות ראש הממשלה בפרלמנט, תגיע תרזה מיי לארמון בקינגהם ותגיש למלכה אליזבת את התפטרותה הרשמית אחרי שלוש שנים, ולאחר מכן יגיע ג'ונסון ויקבל את כתב המינוי. מיד לאחר מכן, הוא ייכנס לדאונינג 10 ויחל במלאכת הרכבת הממשלה החדשה.


מיי בירכה אתמול את ג'ונסון והביעה את תמיכתה בו, תוך שהיא קוראת "לעבוד יחד על מנת ליישם ברקזיט שפועל למען כל הממלכה המאוחדת ולשמור את ג'רמי קורבין מחוץ לממשלה".



מנהיג הלייבור, מצדו, הצהיר שג'ונסון לא זכה באמון העם בבחירות כלליות, וכי כוונתו לפרוש מהאיחוד גם ללא הסכם - "תגרום לאובדן משרות, מחירים גבוהים בחנויות וסיכון של מכירת מערכת הבריאות לתאגידים אמריקאיים בהסכם עם דונלד טראמפ".



גם מחוץ לבריטניה מיהרו להגיב לניצחונו של ג'ונסון. הנשיא טראמפ, שלא הסתיר בחודשים האחרונים את תמיכתו בו, צייץ ואמר: "ברכות לבוריס ג'ונסון על בחירתו לראש ממשלת בריטניה. הוא יהיה נהדר". מישל ברנייה, ראש צוות המשא ומתן של האיחוד האירופי בנושא הברקזיט, ציין כי הוא "מצפה לעבוד באופן מועיל עם ג'ונסון על מנת לקדם את אישור ההסכם הפרישה ולהשיג ברקזיט מסודר".



ראש הממשלה הישראלי בירך אף הוא את ראש הממשלה הנבחר: "ברכות חמות מירושלים, בוריס ג'ונסון", מסר נתניהו והוסיף: "אני מצפה לעבוד יחד באופן צמוד, בעמידה מול אתגרים משותפים וניצול ההזדמנויות שלפנינו". ג'ונסון, שהתנדב בקיבוץ כפר הנשיא בשנת 1984, נחשב לתומך נלהב של ישראל, והוא צפוי לחזק יותר את היחסים בין שתי המדינות. מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, שלח אתמול את ברכתו לג'ונסון וציין כי יזמין אותו להשתתף בכנס הנהגות הקיבוצים.