המחאה והדיכוי: משטרת רוסיה עצרה הערב (שבת) כ-600 מפגינים שמחו במוסקבה נגד מאמצי המשטר של פוטין להצר את צעדי האופוזיציה לקראת הבחירות המקומיות שאמורות להיערך בהמשך השנה ברוסיה. במהלך ההפגנה קראו המפגינים קריאות נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, בהן "פוטין תתפטר", ו"רוסיה בלי פוטין". 



על פי ההערכות, בהפגנה השתתפו כ-3,500 בני אדם, בהם גם עיתונאים ובלוגרים, ונרשמה נוכחות בולטת של צעירים בין המפגינים. במהלך דיכוי המחאה, השוטרים השתמשו באלות כדי למנוע מהמפגינים להתקדם במסלולם וכדי לעצור באלימות רבים מהם, כאשר על פי תמונות מהמקום חלק מהמפגינים נפצעו בראשם, חלקם אף באופן קשה. 




מפגינים נגד פוטין ברוסיה, צילום: רויטרס
מפגינים נגד פוטין ברוסיה, צילום: רויטרס



לקראת ההפגנה, ערכה משטרת רוסיה מעצרי מנע רבים, והודיעה כי ההפגנה עצמה לא חוקית. אחת הסיבות לדיכוי ההפגנה היא סקרי דעת קהל ברוסיה, שמראים תמיכה גוברת במועמד האופוזיציה במדינה, אלכסיי נבלני, וירידה באחוזי התמיכה בפוטין בשל התדרדרות במצב הכלכלי במדינה - אך הם עדיין נמצאים מעל ל-60% תמיכה במנהיג הוותיק.



גם בחודש שעבר נערכו הפגנות ברוסיה שהסתיימו במעצרים המוניים, וזאת לאחר מעצרו, הרשעתו ושחרורו של איוון גולונוב, עיתונאי חושף שחיתויות במדינה. גולונוב הורשע בעבירות של סחר בסמים, אך שוחרר מכלאו, יום לפני ההפגנה למענו, שנערכה ב-12 ליוני. אך אם בקרמלין קיוו ששחרורו של גולונוב ירגיע את האופוזיציה, מארגני המחאה החליטו לקיימה בכל מקרה, תוך שהם טוענים כי דווקא שיחרורו של העיתונאי הוא הוכחה כי התיק נגדו היה עלילה פוליטית במטרה השתיקו. 



מחאות נגד פוטין אינן דבר נדיר ברוסיה, וזאת למרות הכוח הרב בו מחזיק הנשיא הרוסי, שעלה לשלטון בשנת 2,000. ומאז ריכז לעצמו כוח שמזכיר את קודמיו מברית המועצות. עם זאת, ברוסיה זוכה פוטין לתמיכה רבה, לאחר שבעשור שבין קריסת ברית המועצות לבין עלייתו, עמד בשלטון בוריס ילצין, שנחשב על ידי רוסים רבים למנהיג חלש, שתחתיו ירדה רוסיה ממעמדה כמעצמה מהמדרגה הראשונה, מגמה שפוטין הפך והחזיר את רוסיה למה שנתפש כמקומה הטבעי. עם זאת, בשנים האחרונות, ובעיקר מאז שהוטלו עליה סנקציות חריפות בשל פלישתה לחצי האי קרים, שבה לרחובות המחאה נגד פוטין ונגד דיכוי החברה האזרחית במדינה.