החששות מפני פרישה בריטית מהאיחוד האירופי ללא הסכם גברו בסוף השבוע. זאת אחרי שראש הממשלה הטרי בוריס ג’ונסון הבהיר למנהיגי גרמניה וצרפת כי הסכם הברקזיט של קודמתו תרזה מיי מבוטל. בעקבות הדברים הביעו בבריסל חשש מפני פתיחתה של “מלחמה קרה” בין הצדדים.
 
בנאומיו הראשונים מאז יום רביעי הצהיר ג’ונסון כי הוא מחויב לבצע את הברקזיט עד תאריך היעד - 31 באוקטובר - “בלי אם ובלי אבל”. זאת אף שהבהיר כי הוא ינסה להגיע להסכם חדש עם ראשי האיחוד האירופי. ראש הממשלה הבריטי המשיך את הקו הנוקשה בשיחות הטלפון שלו עם אנגלה מרקל ועמנואל מקרון, שבמהלכן דרש לבטל את ההסדר על מעמדה של צפון אירלנד (Backstop) במקרה שלא יושג הסכם סחר לאחר הברקזיט.
 
“ראש הממשלה רוצה להשיג הסכם. הוא יהיה אנרגטי ברצון שלו להשיג את ההסכם הזה, אבל הסכם הפרישה נדחה שלוש פעמים בפרלמנט”, ציין דובר מטעם דאונינג 10. “ההסכם הזה לא יעבור. זה אומר שצריך לפתוח מחדש את הסכם הפרישה ולהבטיח את ביטול פשרת ה־Backstop”.

 ג'רמי קורבין. צילום: רויטרס
ג'רמי קורבין. צילום: רויטרס

 

באיחוד האירופי לא הביעו נכונות להיענות לדרישות של ג’ונסון והבהירו כי הם עומדים מאחורי ההסכם שגובש עם ראש הממשלה הקודמת. “במשך שנתיים הצוות של האיחוד האירופי והצוות הבריטי עבדו כדי לגבש נקודה אחרי נקודה, באופן פרגמטי, באופן ריאליסטי ומובנה”, אמרה השרה לענייני אירופה בממשלת צרפת אמלי דה מונטשלין. “תמיד אמרנו שאם בריטניה רוצה לעזוב את האיחוד, ואם היא רוצה לעשות את זה באופן מסודר, הדבר הטוב ביותר זה ההסכם הזה”.
 
גורמים בבריסל אף הביעו חשש כי אם בריטניה תפרוש ללא הסכם, הדבר יוביל ל”מלחמה קרה” בין הצדדים שתמנע גיבוש של הסכם סחר חדש במשך שנים. “אנחנו צריכים להימנע ממצב שבו שני הצדדים מתבצרים בבונקרים שלהם”, אמר דיפלומטי אירופי ל"טיימס" הבריטי.
 

שלשום התקיימה שיחת טלפון ראשונה בין ג’ונסון לבין נשיא ארה”ב דונלד טראמפ, שבמהלכה השניים סיכמו להאיץ את השיחות על הסכם סחר בין המדינות. טראמפ כינה את ג’ונסון “בחור טוב, חבר טוב שלי” וציין כי “יש לו את מה שצריך, הם היו צריכים אותו (כראש ממשלה) זמן רב”.