ארה”ב מציעה לאיראן: אל תתנגדו לעסקת המאה של הממשל לפתרון הסכסוך במזרח התיכון - ובתמורה ישוחררו כספים איראניים שהוקפאו. כך דיווחה סוכנות ידיעות איראנית. לפי הדיווח, המסר האמריקאי הועבר באמצעות ג’ארד קושנר, יועצו הבכיר וחתנו של נשיא ארה”ב דונלד טראמפ. שר החוץ של עומאן, יוסוף בן עלאווי, הגיע לטהרן, נועד עם עמיתו האיראני מוחמד ג’וואד זריף והעביר לו את המסר.
 
השר העומאני גם העביר הצעה מבריטניה, בניסיון לפתור את משבר המכליות הדלק. לדבריו, בריטניה מציעה “חילופי מכליות“ בין איראן לבריטניה, כאשר איראן היא שתשחרר ראשונה את המכלית שהיא מחזיקה. לפני כשבוע הודיעו האיראנים כי השתלטו על מכלית בריטית במצרי הורמוז, וזאת כשבועיים לאחר שהבריטים עצרו מכלית בריטית בגיברלטר. 
 
בתוך כך, איראן ביצעה ניסוי טילים, ושיגרה טיל מסוג שיהאב 3 למרחק של כאלף קילומטרים - כך חשף שלשום בכיר אמריקאי בראיון לפוקס ניוז. על פי הבכיר, הניסוי התבצע סמוך לבירה טהרן. הבכיר העריך כי הניסוי היה חלק ממאמצי איראן לשפר את הדיוק וטווח הטילים שלה. השיגור בא על רקע המתיחות הגוברת במפרץ הפרסי בחודש האחרון, לאחר שאיראן הפילה מל”ט אמריקאי שהתקרב לשטחה, ובתגובה לכך ארה”ב טוענת כי היא הפילה שני מל”טים איראניים שהתקרבו לספינות אמריקאיות במי המפרץ הפרסי - דיווח שהאיראנים הכחישו.

חסן נסראללה נואם. צילום: רויטרס
חסן נסראללה נואם. צילום: רויטרס

 

בינתיים בן חסותו של המשטר האיראני, מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה, הכחיש בנאום שנשא שלשום את דבריו של השגריר באו”ם דני דנון מוקדם יותר השבוע, שלפיהם המשטר האיראני משתמש בנמל ביירות למטרות צבאיות וטען כי הן “חסרות שחר”.
 
דובר צה”ל לתקשורת הערבית סא”ל אביחי אדרעי הגיב לנסראללה ואמר: “הוא תחת לחץ גדול בתוך המקלט שלו, זאת בשל המשבר הכלכלי והשיחות על שימושו בתשתית האזרחית למטרות צבאיות. הפעם הוא החליט להכחיש את ההאשמות בדבר שימוש בנמל ביירות להכנת טילים. תושבי לבנון יודעים שנסראללה משקר, וכשאנחנו מפנים אליו האשמות הן מבוססות על עובדות כפי שהוכחנו בעבר בקשר למנהרות בשדה התעופה בביירות”.
 

מוקדם יותר אמר דנון: “המשטר האיראני משתמש בנמל ביירות למטרות צבאיות. הם נעזרים בחברות מסחריות, בעיקר מאירופה, במטרה לתמוך בחיזבאללה כדי לפתח את תוכנית הטילים שלה. לצערנו, נמל ביירות הפך לנמל חיזבאללה”.