ברחבי העולם המוסלמי הגיבו היום (ראשון) לעימותים האלימים בהר הבית על רקע אירועי חג הקורבן ותשעה באב. שר החוץ הירדני, עימאן ספאדי, הגיב (ראשון) לאירועים ואמר: "אנו מגנים את ההפרות של ישראל במסגד אל-אקצא. הפעולות של שלטונות הכיבוש והנסיון לשינוי הסטטוס קוו בירושלים, רק יתדלקו את הסכסוך ויהפכו את המצב לנפיץ יותר. אנו קוראים לקהילה הבינ"ל לקחת אחריות וללחוץ על ישראל להפסיק את הפרותיה".



שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף העלה בחשבון הטוויטר שלו תמונה מהעימותים בהר הבית וכתב: "הטרוריסטים שמבצעים את הפשע בתמונה – אחראים ל'השפלת המאה' של העם הפלסטיני". לנו המוסלמים יש את הכוח כדי לסיים את הרודנות הזו, אבל רק אם נתאחד".
בארגון הג'יהאד האיסלאמי איימו כי "ישראל מנסה לשלוט באופן מלא במסגד אל-אקצא, והיא שתישא בהשלכות לכך". הם הוסיפו כי "המשך פשעי הכיבוש בירושלים, בעזה ובשאר פלסטין מחייב נקיטת עמדה לאומית במטרה להסלים את העימות". עוד קראו בארגון לכינוס גישה של כל הפלגים לדיון בנושא.

צילום: AFP


כזכור, ארבעה שוטרים נפצעו באורח קל ונזקקו לטיפול רפואי בבית החולים לאחר שנפצעו במהלך פיזור מפרי סדר מוסלמים שהחלו להתפרע ונהגו באלימות עם קבלת ההחלטה של מפקד מחוז (ממ"ז) ירושלים במשטרה ניצב דורון ידיד לאפשר כניסה של מבקרים יהודים ותיירים למתחם הר הבית. כוחות המשטרה הצליחו להדוף כ – 2,000 מפרי סדר שגם יידו אבנים לעבר השוטרים תוך שימוש בכח ובאמצעים מיוחדים.



ההחלטה לפתוח את ההר למבקרים יהודים ותיירים התקבלה בתום הערכת מצב שקיים מפקד המחוז בתום כשלוש שעות מאז נפתח הר הבית. תחילה התאפשרה העלייה להר למוסלמים בלבד כדי לאפשר להם את תפילת חג הקורבן כשהכניסה ליהודים ולמבקרים תיירים נאסרה מתוך שיקולים ביטחוניים .


כ – 60,000 מבקרים מוסלמים פקדו את הר הבית לתפילת החג כשכוחות גדולים של המשטרה שומרים על הסדר ומקיימים הערכות מצב מעת לעת.



לפני כשבוע נפגשו ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר לביטחון פנים גלעד ארדן , מ"מ מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן וממ"ז ירושלים ניצב ידיד לשיחה בנוגע לקור ההיתוך שעלול להיווצר ביום ראשון בשל המפגש הרוחני של המוסלמים והיהודים כשמחד המוסלמים חוגגים את חג הקורבן ואילו מאידך מתפללים היהודים על חורבן בית המקדש בט' באב. בעיצומו של מפגש נתקבלה ההחלטה לפיה ממ"ז ירושלים יהיה בעל הסמכות בנושא והוא יקבל את החלטותיו תוך כדי תנועה במסגרת הערכות מצב שיקיים במקום.



כאמור בהמשך לאותה החלטה קבע ניצב ידיד כי הכניסה להר הבית תותר בשלב הראשוני למוסלמים בלבד ובחלוף שלוש שעות לערך התאפשרה הכניסה למבקרים יהודים ותיירים כשבין לבין נאלצו השוטרים להתעמת עם מפרי סדר כאמור ולפזרם מהמקום. במשטרה ציינו כי בהערכת מצב נוספת שקיים מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד, החליט לאפשר הביקורים בהר הבית, שבמהלכם ביקרו כ 1729 יהודים וכ 200 תיירים, תוך ליווי כוחות המשטרה שפעלו אל מול מפרי סדר שניסו למנוע את שגרת הביקורים בהר.



עוד הוסיפו. "משטרת ישראל תמשיך לפעול על מנת לאפשר את חופש הדת והפולחן לכלל הדתות, לצד מכלול שיקולים שנועדו לשמור על שלום הציבור וביטחונו".המשטרה מיהרה לפרסם את הנתונים לפיהם עלה, מספר המבקרים היהודים במקום הקדוש יחסית לשנה שעברה. על פי הנתונים שפורסמו, במהלך היום ביקרו בהר 1729 יהודים, זאת לעומת 1440 בתשעה באב בשנה שעברה". מהמשטרה נמסר כי שבעה בני אדם נעצרו במהלך הפרות הסדר בהר הבית, שכללו קריאות לאומניות ויידוי אבנים, כסאות וחפצים לעבר השוטרים. כתוצאה מההתפרעות, נפצעו באורח קל - בינוני ארבעה שוטרים.