ראש השרים של גיברלטר פביאן פיקארדו הודיע היום (שישי) כי המכלית האיראנית גרייס 1 רשאית להפליג לים התיכון ברגע שתהיה מוכנה מבחינה לוגיסטית. "זה יכול להיות היום, יכול להיות מחר", אמר פיקארדו. הבכיר אמר גם כי הוא מטיל ספק בכך שמכלית הנפט תגיע לסוריה וכי הוא מצפה שאיראן תפעל בהתאם להבטחתה בעניין.

פיקארדו הוסיף כי בית המשפט העליון של הטריטוריה הבריטית עדיין ישקול כל ניסיון אמריקאי למנוע את עזיבת הספינה. מוקדם יותר דיווחה הטלוויזיה של המשטר האיראני על שחרור הספינה. "בהתבסס על בקשת הבעלים, מכלית הנפט גרייס 1 תצא לים התיכון לאחר שהונף עליה הדגל האיראני ושמה שונה לאדריאן דאריה", כך אמר לערוץ ג'ליל אסלאמי, סגן ראש ארגון הנמלים והים של איראן.
משרד המשפטים האמריקאי הגיש אתמול בקשה לקבל לידיו את המכלית האיראנית שמוחזקת בגיברלטר, לאחר שבריטניה הודיעה על שחרור המכלית, שנעצרה בתחילת חודש יולי כאשר הייתה בדרכה להבריח נפט לסוריה. הקברניט ושלושת המלחים של הספינה שוחררו אתמול ממעצר, לפי דיווח מקומי. 

המכלית הבריטית שנתפסה ע"י איראן. צילום מסך
המכלית הבריטית שנתפסה ע"י איראן. צילום מסך

 

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, האשים אתמול את ארצות הברית בניסיון לביצוע השתלטות פיראטית על מנת למנוע את השחרור של המכלית: "ארצות הברית ניסתה לנצל את הפרצה החוקית במטרה לגנוב את רכושנו. הניסיון הפיראטי הזה הוא אינדיקציה למשטרו של טראמפ המנסה לשבש את החוק".

כזכור, המכלית האיראנית נתפסה ב-4 ביולי על ידי אנשי חיל הים הבריטי, מול טריטוריה ימית בריטית באזור גיברלטר, זאת בחשד להפרת הסנקציות שהטיל האיחוד האירופי על סוריה. שבועיים לאחר שנתפסה המכלית, משמרות המהפכה של איראן תפסו מכלית של בריטניה ליד מצרי הורמוז, תחת טענה של הפרת כללים ימיים.