חמישה חודשים לאחר שכוחות בהנהגת ארצות הברית סילקו את ארגון "המדינה האסלאמית" ממעוזו האחרון בסוריה, ארגון הטרור משקם את כוחו, מבצע פעולות גרילה ברחבי עיראק וסוריה ומחדש את רשתותיו הכלכליות, כך לפי דיווח הלילה (שלישי) ב"ניו יורק טיימס".
למרות שיש דאגה נמוכה מכך שדאעש ישתלט מחדש על הטריטוריה של הח'ליפות שלו לשעבר - שפעם הייתה בגודל בריטניה ושלטה ב-12 מיליון תושבים - לארגון יש כ-18 אלף לוחמים שנותרו בעיראק ובסוריה. תאים רדומים אלה ביצעו מתקפות צלפים, מארבים, חטיפות וחיסולים של אנשי כוחות הביטחון ומנהיגים מקומיים. 
לארגון הטרור יש עדיין כ-400 מיליון דולר, שהוחבאו בסוריה או עיראק והוברחו להחזקה במדינות השכנות. לפי החשד, הוא גם השקיע כספים בעסקים שונים, כולל חוות דגים, סוכנויות מכוניות וחקלאי קנאביס. דאעש משתמש גם בגביית דמי חסות מחקלאים בצפון עיראק על מנת לממן את פעולותיו.


מנהיג דאעש, אבו בכר אל בגדאדי. צילום: רשתות ערביות
מנהיג דאעש, אבו בכר אל בגדאדי. צילום: רשתות ערביות

 
בחודשים האחרונים, דאעש חדר למחנה אוהלים בצפון מזרח סוריה, בו מוחזקים אלפי בני משפחות של לוחמיו. גורמי מודיעין אמריקאים אמרו ל"טיימס" כי מחנה אל-חול, שבשליטת הכוחות הכורדים, הופך למרכז אידאולוגיה של הארגון שממנו יצמחו טרוריסטים בעתיד. הכוחות הכורדים מחזיקים גם בלמעלה מעשרת אלפים לוחמי דאעש, בהם 2,000 זרים, במחנות מעצר נפרדים. 
דוח של הפנטגון קבע כי "דאעש מנצל את העדר הביטחון במחנה על מנת לגייס חברים חדשים וליצור קשר עם חברים שעזבו את שדה הקרב". גורמי ביטחון באזור אמרו כי דאעש פועל באזורים כפריים, בקבוצות קטנות של כ-12 לוחמים, תוך שהוא מנצל את הגבול הפרוץ בין עיראק וסוריה.

בתחילת החודש, חמושים של דאעש ערפו בפומבי את ראשו של שוטר בכפר ליד העיר סמארה שמצפון לבגדאד. דוחות של האו"ם ושל הממשל האמריקאי מצביעים לאחרונה על כך כי ארגון "המדינה האסלאמית" נמצא בעלייה שוב, לא רק בעיראק וסוריה, אלא גם בשלוחותיו, ממערב אפריקה ועד לסיני. 

המחנה בו מוחזקים בני משפחות אנשי דאעש מדרום למוסול. צילום: רויטרס
המחנה בו מוחזקים בני משפחות אנשי דאעש מדרום למוסול. צילום: רויטרס