יצרנית המכוניות הגרמנית מרצדס־בנץ אישרה כי בכלי הרכב החדשים מתוצרתה יש מתקני מעקב המסוגלים לאתר את מיקומה המדויק של המכונית, אולם טענה להגנתה כי היא מפעילה אותם רק אם הרוכשים אינם עומדים בתשלומים.



הצהובון הבריטי ה"סאן" פרסם אתמול תחקיר שכותרתו "מרצדס מרגלת אחר נהגים באמצעות מתקני מעקב שהותקנו בחשאי". לפי הדיווח, כאשר החיישן הסודי מופעל, הוא משדר את מיקומו באמצעות לוויין למטה החברה, ומשם המידע מועבר לסוכנויות הרכב שמהן נרכשו המכוניות.



בחברה אישרו את דבר קיומם של החיישנים, אולם טענו כי אין מדובר בריגול אחר בעלי המכוניות. לפי גרסתה של מרצדס־בנץ, החיישנים נועדו להגן על סוכנויות הרכב, הם מופעלים רק במקרים קיצוניים שבהם הרוכשים אינם עומדים בתנאי התשלום והמידע מאפשר להחרים מהם את המכוניות.



"כאשר לקוחות בוחרים לרכוש את המכונית באמצעות אמצעי מימון, הם חותמים על חוזה ובו הם מסכימים שחיישני המיקום יופעלו במקרה שיתברר שהם מפרים את ההסכם או אינם עומדים בו עוד", נמסר בהודעה הרשמית מטעם החברה. "הסעיף הזה מופיע בכיתוב בולט, בדיוק מעל מקום החתימה".



לפי חוקי הגנת המידע של האיחוד האירופי, מעקב אחר מכוניות ללא ידיעת הנהגים אסור. אין פלא אפוא כי הפרסום עורר תגובות נזעמות בבריטניה, שם כבר נמכרו יותר מ־170 אלף כלי רכב חדשים מבית היוצר של מרצדס־בנץ בשנה שעברה, וקרוב ל־80% מכלי הרכב נרכשו בהסדרי ליסינג. "זה גילוי מזעזע. מעורר פחד לדעת שמישהו, היכן שלא יהיה, יוכל לעקוב אחרי בלחיצת כפתור", אמר קרל אדוארדס, בעלים של מכונית מרצדס.



"אין זו הפעם הראשונה שעסק גדול מתנהג כמו האח הגדול - אבל נדיר שהתנהגותו כה מטעה", אמר השר לשעבר דיוויד דייוויס, ממקורביו של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, שקרא לממשלה לחקור את הפרשה. "אני בספק אם אפילו חוקי להעביר את המידע לגורמים אחרים".



סטפנו רואיז, מומחה למשפט אזרחי ממשרד עורכי הדין היקמן אנד רוז, הביע חשש כי החיישנים מבשרים "התפתחות מדאיגה באופן שבו חברות מנהלות מידע שאמור להיות פרטי ואישי". "הטכנולוגיה המודרנית שלנו מציבה איום חסר תקדים על יכולתנו לשמור על מידע אישי", אמר.