המפרץ הפרסי ממשיך להתחמם: הפנטגון הגיב (רביעי) לטענות המורדים החות'ים בתימן, ואישר כי מל"ט אמריקאי מסוג MQ-9 הופל מעל שמי תימן, ועל פי הדיווחים, המורדים הפילו את המל"ט באמצעות טילי קרקע אוויר. זוהי לא הפעם הראשונה שהמורדים החות'ים הפילו מל"ט מדגם זה, כאשר גם בחודש יוני הופל כלי טיס דומה בשמי תימן.



גם איראן, מי שנחשבת למדינה המממנת של המורדים החות'ים, הפילה בחודש יוני מל"ט אמריקאי מדגם MQ-4C, במה שהיה לשיא חדש במתיחות במפרץ הפרסי, וכמעט הוביל לתגובה אמריקאית שיכלה להוביל את המזרח התיכון לעימות משמעותי הרבה יותר. לפי האיראנים, מל"ט הריגול האמריקאי כיבה את משדר הזיהוי שלו, המאפשר לעקוב אחריו, בעת שנכנס למרחב האווירי האיראני.  מפקד חיל האוויר האיראני הוסיף כי המל"ט האמריקאי, המריא מבסיס חיל האוויר האמריקאי בדרום המפרץ הפרסי. 


חלקי המל"ט שהופל על ידי האיראנים בחודש יוני, צילום: רויטרס
חלקי המל"ט שהופל על ידי האיראנים בחודש יוני, צילום: רויטרס


 

לפי האיראנים, כיבוי משדר הזיהוי מהווה "הפרה של כללי המרחב האווירי", ובמדינה מזהירים מפני ההשלכות של הצעד הפרובוקטיבי. בטלוויזיה האיראנית דווח כי הפלת המטוס האמריקאי מהווה "מסר ברור" לאויבי המדינה, ולכל פעולה אגרסיבית שתתרחש כלפי טהרן.  כזכור, משמרות המהפכה האיראניים טענו הלילה כי הם הפילו מטוס אמריקאי ללא טייס שביצע גיחות ריגול בדרום מחוז הורמוזגאן, שעל חופי המפרץ הפרסי, במדינה. בארצות הברית הכחישו בתחילה את הדיווח. "אף כל טיס אמריקאי לא פעל היום במרחב האווירי של איראן", אמר דובר הפנטגון. אך מאוחר יותר אישר גורם אמריקאי לרשת פוקס ניוז כי כלי טיס אכן הופל.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כבר הורה על תקיפה נגד מטרות איראניות בתגובה להפלת המל"ט בחודש יוני, אך ביטל אותה - לטענתו בשל הסיכוי להרוגים איראניים ולתגובה לא מידתית.  "ביום שני האיראנים הפילו מל"ט ששייט מעל המים הבינלאומיים, היינו מוכנים לתקוף שלוש מטרות אתמול בלילה כששאלתי - 'כמה ייהרגו'. '150' ענה לי הגנרל, ו-10 דקות לפני הביצוע ביטלתי את התקיפה".

"זה לא מידתי מול הפלת מטוס לא מאוייש, ואני לא ממהר", המשיך טראמפ, "הצבא שלנו הוקם מחדש ומוכן לפעולה כשהוא הטוב בעולם. הסנקציות פוגעות באיראן ואתמול הוטלו עוד. אסור שלאיראן יהיה נשק גרעיני, לא נגד ארצות הברית ולא נגד העולם", סיים הנשיא את דבריו.