הגזרה הצפונית מתחממת לאחר תקיפת צה"ל אמש באמצעות מטוסי קרב מספר יעדי טרור בכפר עקרבה דרום מזרח לדמשק בסוריה, נגד פעילי כוח קודס האיראני ומיליציות שיעיות שעסקו בימים האחרונים בקידום פיגוע נגד מטרות ישראליות משטח סוריה. מתווה הפיגוע שסוכל שכלל בתכנון שיגור מספר רחפנים חמושים נגד מטרות ישראליות. הפרשנית שמרית מאיר התייחסה היום (ראשון) בתוכניתו של אראל סג"ל ב-103FM לאירועים האחרונים שכללו את הפיגוע ביו"ש ביום שישי האחרון, העימותים בגדר הרצועה והתקיפה הישראלית בסוריה.

"בוא נסתכל במבט פנורמי על מה הולך בו, אנחנו קצת קופצים מדבר לדבר. ביום שישי היה פיגוע בגדה, כמה שעות אחר כך עבר יום שישי מאוד אינטנסיבי על הגדר בעזה – הקטארי נכנס עם הכסף. מוצאי שבת תקיפה ישראלית בדמשק על מנת לסכל פיגוע וכמה שעות אחר כך שני כטב"מים בדאחייה בביירות. זאת אומרת שאנחנו מדברים על כמות כדורים באוויר שהיא בלתי רגילה, וזה מבלי שאני מכניסה את הזירה החמישית שהיא העיראקית שהולידה, על פי חלק מההערכות, את כל האסקלציה האחרונה בצפון. כך שאנחנו נמצאים במצב שבו יש הרבה כדורים בצפון ויש אתגר אדיר למנוע מהם מלהפוך לטילים על העורף הישראלי", אמרה מאיר.



ישראל תוקפת בסוריה כל הזמן אבל בלבנון יש מן סטטוס קוו שהם לא תוקפים משטח לבנון ואנחנו לא תוקפים בשטח לבנון. חיזבאללה טוען הבוקר שפוצצו מל"ט על מרכז התקשורת שלהם בדאחייה מה זה אומר?


"למרות שבצעד חסר תקדים מיד אחרי התקיפה הוציאו הודעה של דובר צה"ל בנוגע לאירוע ליד דמשק, בעניין של חיזבאללה שומרים על שתיקה רועמת. אני יכולה להגיד מה מתארים בביירות כי אחרי שחיזבאללה גמר לנקות את מה שהוא צריך לנקות הוא עשה שני דברים: הוא קודם הכניס תקשורת לבנונית ועכשיו ממש בשעה האחרונה גם צבא לבנון נזכר ללכת ולבדוק את המקום אחרי שכמובן חיזבאללה עשה שם ניקיון פסח".



מה אמורים להבין מזה?


"א', שהדאחייה היא טריטוריה של חיזבאללה ולא של לבנון. אפשר לקרוא לזה המפקדה האזרחית. הדבר השני שהם מחזיקים את האירוע מאוד קרוב אליהם. הם רוצים לשלוט בנרטיב והם גם מסבירים ואומרים 'אנחנו צריכים להראות ללבנוניים' הרי חיזבאללה הוא שותף בממשלת לבנון, הוא מנהל כל הזמן שיח מול ביקורת לבנונית על זה שהוא חושף את המדינה לסכנות גדולות. הם צריכים להראות שהם לא היו הצד התוקף בעניין הזה, הם לא הפילו רחפן או כטב"ם ישראלי אלא זה היה ניסיון תקיפה ישראלית והם בעמדת המתגונן, יש פה שיח על לגיטימיות. הם טוענים שלא היו נפגעים בתקיפה הזו, יש רק 3 פצועים קל. הם נתנו לתקשורת ממש לסקר את הבניין ההרוס אבל אלה פרטים שנדע יותר אחרי שנסראללה ידבר היום ב-17:00".



אנחנו ערב פתיחת שנת הלימודים, שלושה וחצי שבועות לפני הבחירות. את רואה תרחיש אחרי התקיפה אתמול ואולי התקיפה בדאחייה, אנחנו לפני אסקלציה? הצדדים רוצים את זה?


"אם קאסם סולימאני, מפקד כוח אל-קודס של משמרות המהפכה האיראניים, היה מצליח ביום חמישי, על פי התכנית המקורית שלו, להוציא מתקפת רחפנים לתוך הגולן או לשטח ישראל אז היינו נמצאים באירוע אחר לגמרי כרגע והיינו מנהלים שיחה שונה. האירוע הזה סוכל, וסוכל עוד ניסיון אחרי שלא הובן הרמז הראשון במוצאי שבת. רואים שיש ניסיון איראני להראות שהם קצרי רוח. חשוב להבין, יש פרויקט איראני גדול לדייק את הטילים של צבא סוריה ושל חיזבאללה. עשו את זה עד עכשיו בסוריה וישראל הכתה כל הזמן בסוריה לכן הם עברו בעיראק. גם ישראל עברה להכות בעיראק וכנראה שזה כבר יותר מדי, אגב, לא רק מהבחינה האיראנית אלא גם מהבחינה של שחקנים אחרים כמו האמריקאים שנמצאים שם, והוא החליט שהגיעו מים עד נפש והוא רוצה לנקום".





לתחושתך האיראנים מוכנים ללכת על כל הקופה? הנאום היום של נסראללה קשור לזה? אנחנו רגע לפני מלחמה?


"המתקפה המקורית של הכטב"מים לא תוכננה משטח לבנון אלא מסוריה. זאת אומרת שנראה את הניסיון של חיזבאללה להשאיר את לבנון מחוץ לעניין הזה כי הם מבינים את ההשלכות האדירות שיש לדבר הזה. הם ינסו להעביר את הקונפליקט למקומות כמו הגולן, שטח סוריה ועיראק, כלומר, רחוק מהזירה הלבנונית למרות שזה יכול להגיע גם לזה. אני מניחה שאם יצאו בפעולה כל כך דרמטית במוצאי שבת, ההנחה הייתה שלא מדובר ברחפן שלא עושה נזק רב אלא בפעולה גדולה. בכל מקרה חצייה של הגבול ופגיעה במטרות ישראליות זה משהו שאי אפשר לחכות שהוא יקרה ולראות אם הנזק יהיה קטן או גדול. כשאנחנו מסתכלים על כל המגרש הרי אי אפשר גם לתת מכה קשה בעזה, גם להפוך את כל הסדר הקיים בגדה המערבית גם לתקוף בסוריה, בעיראק, בלבנון, ולנהל את כל הדבר הזה ולהעלות את כולנו בדם ואש. אי אפשר לעשות את זה כי אנחנו לא ג'יהאדיסטים ויש פה מדינה לנהל וצריך לבחור את הקרבות שמנהלים".



אולי צריך לשנות אסטרטגיה ולהגיד לאסד 'אם המדינה שלך תמשיך להוות קרקע לתקיפה כנגד ישראל – אתה לא תהיה יותר בשלטון'.


"זה כבר הולך אחורה לפרק זמן שהדברים בסוריה עוד לא התהוו והייתה תחושה שאסד עם רגל וחצי בחוץ, והיו פה אנשים בתוך המערכת הישראלית שחשבו שאסד הוא נכס אסטרטגי מפני שזיהו יציבות מהסוג שנשמר מאז הסכמי הפסקת האש של 74'. זה לא המצב כרגע אבל אסד מנהל מערכה גדולה מאוד עכשיו באידליב. יש שם עשרות תקיפות סוריות ורוסיות כדי לשחרר את המעוז האחרון".



הוא יכול לרסן את האיראנים?


"מי שיכול לרסן את האיראנים, וגם על זה מוטל סימן שאלה גדול מאוד, זה אולי פוטין. האיראנים לא עובדים אצל אסד, אם כבר אז להיפך, הם היו אלנמט מהותי בשחרור סוריה. הרוג אחד שאנחנו יודעים עליו בתקיפה בדמשק הוא חיזבלון צעיר שאבא שלו הוא בכיר בחיזבאללה".



אבל אף אחד לא מאיים עליו והוא מבחינתו מול ישראל במצב טוב.


"אני חושבת שהוא מבין שישראל לא תזיז אותו. לפרויקט הזה הוא חשוב במובן הזה שגם לאסד יש אינטרס שהצבא שלו יחזור להיות מה שהוא היה ואפילו משופר. ברגע שיש לו יכולת של טילים מדויקים ואנחנו כבר יודעים שני דברים: שיש לסורים נשק כימי ושהם לא יהססו להשתמש בו, זה שם את אסד בפוזיציה אחרת כך שיכול להיות שיש לו אינטרס בכל התהליך הזה. בכל אופן הוא עסוק בעניינים אחרים ואנחנו צריכים להתמודד בסופו של דבר ראש בראש עם קאסם סלימאני ועם משמרות המהפכה".