"מה שהורג אותי זה החיוכים", אמר שגריר של מדינה אסייתית מרכזית באו"ם. "בפסגה בצרפת מנהיגי ה-G-7 מחייכים. הם וכולנו צריכים לבכות". דיפלומט מערבי בכיר ומוערך מאוד אמר, "אל תצטטו אותי, אבל מפגש הפסגה הנוכחי רק מחזק את ההערכה, שגם רבים מעמיתיי שותפים לה, שהגיע הזמן לבטל את פגישות הפסגה הללו".



מהשיחות עם גורמים דיפלומטיים בניו יורק ופרשנים בושינגטון עולה תחושה משותפת, כמעט קונצנזוס, שהפסגה הנוכחית של מנהיגי המדינות החברות בארגון המדינות המתועשות המתקיימת בעיר החוף ביאריץ בדרום צרפת לא צפויה להניב שום תוצאה מעשית או התפתחות משמעותית. אפס השפעה והשלכות על המשברים, הסכסוכים האזוריים, המתחים בין המעצמות.



הנוכחות האמריקאית בפגישות הפסגה של המדינות המתועשות לא תמיד תרמה הרבה, אם בכלל, לתוצאות משמעותיות. אבל כמו תמיד, הנשיא אמריקאי נחשב ונהג כשותף, חבר לדעה, גורם המוכן להקשיב, לעזור - לא בדיוק התכונות המאפיינות את הנשיא דונלד טראמפ.



בפסגה הראשונה בהשתתפותו, שהתקיימה לפני כשנתיים באיטליה, הפגין טראמפ את זלזולו ולעגו לארגון המדינות המתועשות, בדומה לבוז ולביטול שהוא מפגין כלפי האו"ם והאיחוד האירופי.



בפסגה שהתקיימה בשנה שעברה בקנדה טראמפ סירב לחתום על הצהרה משותפת שאכן לא פורסמה. גם הפסגה הנוכחית תנעל בלי פרסום הצהרה משותפת. "מנהיגי ה-G-7 טיפחו תקוות לשיתוף פעולה ואז הגיע טראמפ", זאת הכותרת לדיווח על הפסגה שהתפרסם היום ב"ניו יורק טיימס".



אבל הפעם זה לא רק הזלזול של טראמפ במוסדות בינלאומיים. לנשיא טראמפ יש היום יעד אחד ויחידי. להבטיח את בחירתו לנשיא בבחירות 2020. והוא בפאניקה. כלכלנים אמריקאיים מזהירים מפני מיתון מתקרב. טראמפ, איש הנדל'ן, יודע וזוכר שמיתון כלכלי הוא בארה"ב מרשם בדוק ובטוח לכישלון בבחירות לנשיאות.



טראמפ הגיע לפסגה הנוכחית עם נושא אחד ויחידי ששאף לאכוף על המשתתפים: המצב הכלכלי המעורער במדינות העולם החופשי, מה שאחד מהיועצים הכלכליים בצוותו הגדיר בראיון ל"ניו יורק טיימס" כ-"האתגרים בכלכלה הגלובלית". במקום זה, נשיא צרפת עמנואל מקרון מבלבל לטראמפ את הראש עם בעיית השינויים באקלים ועם השריפה ביערות האמזונס. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הצהיר ועם נחיתתו בצרפת כי ישתדל לשכנע את טראמפ לנקוט בגישה פייסנית כלפי סין. איזו חוצפה.



"הפגישה עם נשיא צרפת הייתה מצוינת", סיפר הנשיא טראמפ. אין מילה אחרת להגדיר הצהרה זאת מלבד שקר. בדיווח על הפסגה מגלה ה"ניו יורק טיימס" כי בפמליית הנשיא טראמפ שורר זעם גדול ותסכול על נשיא צרפת.



לארי קודלאו, העומד בראש המועצה הכלכלית הלאומית של הנשיא טראמפ, האשים את נשיא צרפת ב"התמקדות בנושאים משעממים ותפלים". ה"ניו יורק טיימס" ציטט את קודלאו שטען כי "נשיא צרפת איבד את דרכו ובגללו סחר וכלכלה גלובלית קיבלו תשומת לב קצרה".



לדברי העיתון, בכירים בפמליית הנשיא טראמפ לפסגה קבלו על כך שנשיא צרפת מנצל את הפסגה ואוכף עליה נושאים ממניעים של פוליטיקה פנימית ואינטרסים אישיים. "יועצי טראמפ ישפטו ויבחנו את תוצאות הפסגה רק לפי קנה מידה אחד: איך עמנואל מקרון ומנהיגים אחרים בפסגה ידונו ויעסקו בכלכלה העולמית הנחשלת - נושא המאיים על בחירתו מחדש של טראמפ", נטען בדיווח. "אני מאוד חושש שהתנהלותו של טראמפ בפסגה הנוכחית בצרפת היא חזרה על התנהלות שהוא מתכנן ליישם בעצרת הכללית של האו"ם שתתכנס בניו יורק בחודש הבא", אמר השגריר האסיאתי.