נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר היום (שני) כי עסקת המאה - תוכנית השלום האמריקאית להסדרת הסכסוך בין ישראל לפלסטינים, עשויה להתפרסם לפני הבחירות שיתקיימו בישראל ב-17 לספטמבר. טראמפ אמר את הדברים בוועידת ה-G-7 שמתקיימת בצרפת. 



הנשיא ציין כי הוא מאמין שישראל "מעוניינת לחתום על הסכם שלום", והוסיף: "אני חושב שגם הפלסטינים ירצו לקבל סיוע כלכלי מאתנו ולחתום על הסכם שלום".
 
בהתייחס לנושא האיראני, אמר טראמפ כי הוא לא רצה לפגוש את שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, והסביר: "זה מוקדם מדי". עם זאת, הוא אמר כי הוא מכבד את העובדה שזריף בחר להגיע לצרפת.

כמו כן, הוא ציין כי "איראן נמצאת תחת לחץ כלכלי כבד ביותר. אני רוצה שאיראן תהיה חזקה ולא מעוניין בשינויי משטר במדינה, אך שאזרחי איראן יחיו באופן בו הם חיים".

כשנשאל על מלחמת הסחר עם סין, אמר המנהיג האמריקאי כי "סין רוצה לחתום על הסכם סחר, ובקרוב נקיים איתם משא ומתן רציני ביותר. אני מעריך שנחתום על עסקה. הנשיא שי הוא מנהיג גדול, ואני מברך על רצונו לחתום על עסקה".

ג'ייסון גרינבלט. צילום: מרק ישראל סלם
ג'ייסון גרינבלט. צילום: מרק ישראל סלם


לפני שבוע אמר טראמפ לכתבים כי הוא ימתין עד לאחר הבחירות בישראל ב-17 בספטמבר, על מנת לפרסם את תוכנית השלום שלו למזרח התיכון. התוכנית, שנוסחה על ידי ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו של טראמפ, כוללת תוכנית פיתוח כלכלי בסך 50 מיליארד דולר לפלסטינים, ירדן, מצרים, ולבנון שנועדה לקדם את השלום באזור.

השליח האמריקאי המיוחד למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, אמר בראיון שפורסם בחודש שעבר בעיתון "אשרק אל-אווסט" הסעודי היוצא בלונדון, כי "עסקת המאה לא כוללת התייחסות לביטוי שתי מדינות ותהיה ריאלית ועשויה לפתור את הקונפלקט הערבי-ישראלי". הוא הוסיף: "לא נחייב את הצדדים הפלסטיני והישראלי לקבל אותה".

ג'ארד קושנר. צילום: רויטרס
ג'ארד קושנר. צילום: רויטרס


הוא סיפר אז לעיתון כי אורך המסמך בו מפורטת התוכנית הוא "60 עמודים" וציין כי עוסקת גם בסוגיות שעד כה לא התייחסו אליהן, כמו הפתרון למצב בעזה וכן הפלגים הפלסטינים הנמצאים בה - כמו חמאס והג'יהאד האיסאלמי".

גרינבלט הוסיף: "אנחנו לא מציגים את ערבויות ואיננו דוחפים את הצדדים לשוב לשולחן המשא ומתן, מה שיביא אותם לשולחן זו התוכנית הפוליטית, שתהיה קשורה לפרק הכלכלי שפורסם בבחריין". בהמשך דבריו הדגיש כי "איש באזור אינו יודע מה התוכנית כוללת, פרט כאמור לחלק הכלכלי".