ממשל טראמפ נערך לפתוח בשיחות ישירות עם הכוחות החות'ים המגובים על ידי איראן בתימן, במאמץ לסיים את המלחמה באזור הנמשכת כארבע שנים, כך פורסם היום (שלישי) ב"וול סטריט ג'ורנל". לפי הדיווח, ארה"ב מנסה לאחרונה להניע את סעודיה להשתתף בשיחות חשאיות בעומאן עם מנהיגי החות'ים, זאת במאמץ להגיע להסכם הפסקת אש, כך לפי גורמים יודעי דבר. 



הצעד עשוי לפתוח בפעם הראשונה ערוץ תקשורת ישיר בין הבית הלבן למורדים התימנים. כזכור, בשנת 2015, חודשים ספורים לאחר פרוץ המלחמה בתימן, נפגשו גורמי ממשל אובמה בסתר לראשונה עם המורדים החות'ים בעומאן, על מנת להגיע להפסקת אש. גורמים רשמיים נפגשו גם בחודש בדצמבר האחרון עם מנהיגי הארגון בשוודיה, במהלך שיחות שלום בראשות האו"ם, אך לא היה משא ומתן ישיר ומשמעותי בין הצדדים מאז כניסת טראמפ לתפקיד ב-2017. 

טראמפ. צילום: רויטרס
טראמפ. צילום: רויטרס

כידוע, החות'ים הם פלג של השיעה הזיידית, המהווה כ-30% מאוכלוסיית תימן. עקב האופי השיעי של הארגון, החות'ים בקשרי ידידות עם איראן ועם חזבאללה ורואים בגופים סונים שונים כגון ערב הסעודית ואל-קאעידה בחצי האי ערב אויבים, אך במשותף לסונים, רואים במערב ובמיוחד ארצות הברית וישראל, אויב. במרץ 2015 החל מבצע "סופה נחרצת" של קואליציית מדינות ערביות ומוסלמיות בהובלת ערב הסעודית, שנועד לסייע למשטר הסוני לחזור למקומו ולמגר את החות'ים מההפיכה שביצעו.



אתמול התייחס טראמפ, במהלך אירוע נעילת פסגת המדינות המתועשות בעיר ביאריץ שבדרום צרפת, לנושא האיראני, ואמר כי פגישה אפשרית בינו לבין מקבילו האיראני, חסן רוחאני, היא "אפשרות ריאלית", וזאת לאחר מאמצי תיווך של נשיא צרפת עמנואל מקרון. "איראן היא לא אותה המדינה מלפני שנתיים וחצי, אז היא הייתה מפיצת הטרור מספר אחת בעולם", אמר טראמפ, והוסיף: "לאיראן יש פוטנציאל גדול, ואני מוכן להיפגש עם רוחאני בתנאים הנכונים. אנחנו מחפשים אפס נשק גרעיני, אפס טילים בליסטיים והסכם ארוך יותר".