מותם המסתורי של יותר מ־40 וולאבים במהלך השבוע האחרון בצפון קווינסלנד שבאוסטרליה, מעורר את חרדות התושבים ומעלה את החשדות כי מדובר בהרעלה המונית של חיות הכיס הקטנות.



גופות הוולאבים, הדומים לקנגורואים קטנים וחסונים עם רגליים קצרות יותר, נמצאו לראשונה בשבוע שעבר בחוף טריניטי על ידי עמותה לשימור הוולאבים, "The Agile Project", כשעיניהם לבנות ובפיהם קצף. מאז, מקבלת העמותה הודעות על מקרי מוות נוספים בכל יום. בימים הקרובים צפויות להגיע תוצאות בדיקת הרעלים שיקבעו את סיבת המוות.



"אני מצילה כבר תשע שנים וולאבים ומעולם לא ראיתי דבר כזה", אמרה שי אגר, מייסדת העמותה, ששהתה עם כמה מהוולאבים במהלך גסיסתם. "הקדשנו כל כך הרבה עבודה להצלת החיות האלה, שמקרי מוות כמו אל הורסים אותנו. זה קורע לב", היא הוסיפה.



המצילים המקומיים לא קופצים למסקנות, אולם תסמינים "מוזרים" נוטים להצביע על הרעלה ולא על גורמים למחלות או סביבה. לפי אגר, על רוב הגופות לא היו סימני פצעים, מה שהופך תקיפה של כלבים לגורם לא סביר למקרי המוות הפתאומיים. עם זאת ייתכן כי הוולאבים נרדפו על ידי כלבים, ומתוך הלחץ פגעו בעצמם בטעות.



לגבי חיות הכיס קיימת מחלוקת ברחבי אוסטרליה. בשנים האחרונות הן נדחקו מבית הגידול שלהן עקב בנייה לדיור והן נאלצו לחפש מקלט בחצרות אחוריות בפרברים ובסמוך לכבישים מהירים. עם זאת, רבים בקהילה המקומית נחרדו עקב מקרי המוות והתנדבו לשמור בלילות. הקנס המקסימלי על הריגת וולאבים הוא מעל 30,000 דולר.