לאחר ההסלמה אמש בגבול הצפון, ארגון חיזבאללה פרסם היום (שני) בערוץ אל מנאר תיעוד של ירי הנ”ט על כוחות צה”ל בגבול הצפון אתמול שנגמר ללא נפגעים בצד הישראלי. הירי התבצע לעבר עמדה של צה”ל ביישוב אביבים במרכז הגליל ולעבר אמבולנס צבאי שחנה בסמוך. בתגובה צה"ל תקף מהאוויר את החוליה שביצעה את הירי וכן שיגר כ־100 פגזי ארטילריה לעבר המרחב שממנו שוגרו הטילים, אך לא ברור אם החוליה נפגעה.



גורם ביטחוני בכיר התייחס מוקדם יותר בתדרוך לכתבים צבאיים לירי הנ"ט. "אתמול, זמן קצר לאחר התקיפה בצפון והתגובה הצבאית שלנו, קיבלנו פניות דרך שלוש מדינות שביקשו להעביר מטעם חרירי ונסראללה את המסר: 'מבחינת חיזבאללה האירוע הסתיים. בפועל, ישראל משיגה את היעדים שלה'", אמר. בהקשר הזה, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי "פעלנו אתמול בנחישות ובאחריות. שמרנו על ביטחון אזרחינו וגם על שלום חיילינו. האיש בבונקר בביירות יודע בדיוק למה הוא בבונקר. אנחנו נמשיך לעשות כל מה שצריך כדי לשמור על ביטחון ישראל - בים, ביבשה ובאוויר, ואנחנו גם נמשיך לפעול נגד האיום של הטילים המדויקים".


חילופי האש בצפון. תיעוד לבנוני

האירוע התחיל אתמול בשעה 16:05, כששניים או שלושה טילי נ”ט מסוג קורנט נורו לעבר המושב בצפוני – אחד פגע במוצב, ושני פגע באמבולנס צבאי ממוגן, שלמרבה המזל לא היו בו לוחמים. נרשמה פגיעה במטרות שאליהן כיוונה חוליית חיזבאללה, אבל לא נרשמו נפגעים בקרב חיילי צה”ל. בתגובה, פתח צה”ל באש למרחב שממנו שוגרו הטילים, בקרבת הכפר הלבנוני מרון א־ראס, וכן לעבר החולייה שביצעה את הירי. יותר ממאה פגזים נורו, ובתקיפות הללו לקחו חלק גם מסוקי קרב. מאוחר יותר התברר כי צה"ל הנחית במוצב שהופגז מסוק ואף ביים אקט של פינוי נפגעים ממנו. זאת במטרה שחיזבאללה "יחגוג" את הצלחתו, שלא הייתה.



“נערכנו לאפשרות של תקיפה לאורך כל הגבול”, מסר דובר צה”ל עם סיום חילופי האש, “ואחד התרחישים שנערכנו אליו היה ירי הנ”ט. חיזבאללה הצליח לממש את הפיגוע, אבל לא את כוונתו להרוג חיילים. זהו הישג מבצעי, אך אנחנו נערכים לאפשרויות נוספות”. לאחר האירוע מסר חיזבאללה כי הירי שבוצע לעבר מוצב צה”ל בגליל הוא “תגובה להריגת הצעירים בפרברי דמשק. התגובה על המל”טים בדאחייה בביירות היא חשבון אחר”. ראש ממשלת לבנון, סעד חרירי, פנה אל ארה”ב וצרפת ואל הקהילה הבינלאומית בבקשה למנוע הסלמה באזור. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס בשידור חי לתקרית: “הותקפנו בכמה טילי נ”ט, הגבנו באמצעות פגזים. בהתייעצויות לגבי המהלך הוריתי להיות מוכנים, ובהתאם להתפתחויות נגיב. אין לנו אף נפגע - לא פגוע ולא שרוט”.



ירי הטילים תואם את הצהרותיו של מזכ”ל חיזבאללה חסן נסראללה בנאומיו האחרונים כי אינו מגביל את תגובת ארגונו לתקיפת המל”טים ברובע הדאחייה בביירות בשבוע שעבר, המיוחסת לצה”ל, לאזור המריבה בגזרת חוות שבעא (הר דב). ואכן מתקפת חיזבאללה כוונה הפעם לגזרת אביבים. במהלך תגובת צה”ל בניסיון לפגוע בחוליה שביצעה את הירי, המשיך חיזבאללה גם בירי פצמ”רים לעבר המוצב באביבים, אך גם כתוצאה מהירי הזה לא היו נפגעים.


עם תחילת האירוע קרא צה”ל לתושבים המתגוררים במרחק של עד ארבעה ק”מ מגבול הלבנון לשהות בבתיהם ולפתוח מקלטים, וכן להימנע מכל פעילות במרחב גדר הגבול, לרבות עבודות חקלאיות. עוד נמסר כי לא נדרש לרדת למרחב מוגן או מקלטים אלא רק בעת שמיעת אזעקה. ביישובים במרחק מעל לארבעה ק”מ מהגבול לא נדרשת פתיחת מקלטים. בשעות הערב המוקדמות כבר הוכרז על חזרה לשגרה, אולם ברור כי רמת הכוננות תישאר גבוהה גם בימים הקרובים.